مقالات سایت

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست

 

دو روش عمده برای تولید کمپوست وجود دارد.

الف ) آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست | روش دراز مدت : که یک روش قدیمی و اولیه بوده است و برای تولید کمپوست به منظور کشت قارچی در سطح تجاری مناسب نیست

البته به علت گرانی تکنولوژی روش کوتاه مدت ، در بیشتر کشورهای آسیایی هنوز از روشهای دراز مدت برای تهیه کمپوست استفاده می گردد.

ب ) روش کوتاه مدت : که به مراتب سریعتر و پیشرفته تر از روشهای پیشین می باشد.

 

شناسایی اصول روش دراز مدت تهیه کود کمپوست :

تهیه کمپوست با این روش دارای مراحل زیر می باشد :

 

۱) خیس کردن کلش

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست | اولین گام در تهیه کمپوست خیس کردن کلش می باشد. در این روش کلش مصرفی را به صورت لایه نازک در سطح سوله پخش می نمایند و با پاشیدن آب فراوان بر روی آن طی مراحل مختلف آن را خیس می نمایند به نحوی که کاملا اشباع از آب شود و نتواند آب بیشتری را جذب نماید. به این ترتیب در این مرحله رطوبت کاه به ۷۵ درصد می رسد.

یک تن کاه خشک تقریبا نیاز به ۵۰۰۰ لیتر آب برای رسیدن به نقطه اشباع دارد.

۲) مخلوط کردن و قالب زدن کمپوست :

مرحله دوم کار، پس از خیس نمودن کاه و کلش اضافه کردن تمام مکمل های غذایی به جز پودر سنگ گچ به کمپوست می باشد که باید به طور یکنواخت در سطح کاه انجام شود و این مواد باید به خوبی با کاه مخلوط شوند. پس از مخلوط نمودن مکملهای غذایی با کمپوست مخلوط را به صورت یک توده به ارتفاع یک متر و عرض یک متر روی هم انباشته می نمایند که در اصطلاح این عمل قالب زنی نام دارد.

عمل قالب زنی میتواند با دست یا به کمک قالب های مخصوصی و با استفاده از تراکتور صورت گیرد. اندازه ابعاد قالب کمپوست بسته به اندازه قطعات کلش و درجه حرارت هوا دارد. هرچه قطعات کلش بزرگتر باشد و هوا سرتر باشد نیاز به قالبهای بزرگتر می باشد.

 

۳) برگرداندن کمپوست :

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست | به منظور به دست آمدن کمپوست مناسب ، اطمینان از تامین درجه حرارت مطلوب (C”۷۰-۷۵ ) ضروری می باشد.

همچنین برای جلوگیری از عمل تخمیر زیاد درون کمپوست و تامین مواد غذایی مورد نظر باید طی مراحل تهیه کمپوست چند مرحله قالب زنی و برگرداندن کمپوست صورت گیرد.

 

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست
 

برای عمل آوری کمپوست به روش دراز مدت مراحل زیر توصیه می شود:

۱) روز اول : خیس نمودن کاه و کلش ، مخلوط کردن مکمل های غذایی و انباشته نمودن کمپوست

۲) روز چهارم : اولین مرحله زیرو رو کردن کمپوست و قالب زنی مجدد کمپوست .

۳) روز هشتم : دومین مرحله زیرو رو کردن کمپوست و قالب زنی مجدد کمپوست .

4) روز دوازدهم : سومین مرحله زیرو رو کردن کمپوست و قالب زنی مجدد کمپوست .

5) روز شانزدهم: چهارمین مرحله زیرو رو کردن کمپوست و قالب زنی مجدد کمپوست .

6) روز بیستم : آخرین مرحله زیرو رو کردن کمپوست و پر نمودن قفسه های سالن پرورش.

 

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست | در این روش به جز پودر سنگ گچ ؛ کلیه مکملهای غذایی را در اولین روز به کمپوست اضافه می نمایند و پودر سنگ گچ را معمولا در سومین و چهارمین مرحله زیر و رو کردن کمپوست به مقدار کافی اضافه می نمایند.

در آخرین مرحله زیر و رو کردن کمپوست ۲۰ لیتر محلول آب حاوی ۰؛ میلی لیتر سم مالاتیون را روی کمپوست می پاشند تا آفات و حشرات درون کمپوست از بین برود.

البته از سموم دیگر مانند دیازینون، تیو نازین ، لیندین و آلتراوزول و غیره نیز به این منظور می توان استفاده نمود. برای کمپوستهای طبیعی آخرین مرحله برگرداندن کمپوست به جای روز بیستم ؛ روز شانزدهم می باشد.

 

شناسایی اصول روش کوتاه مدت تهیه کمپوست:

 

این روش دارای دو مرحله می باشد:

1- مرحله اول مانند مراحل اولیه روش دراز مدت می باشد با این تفاوت که اولین مرحله برگرداندن

کمپوست در روز سوم انجام می گیرد و مراحل دوم و سوم برگرداندن کمپوست به ترتیب در روزهای ششم و نهم یا دهم تهیه کمپوست صورت می گیرد. در مرحله سوم برگرداندن کمپوست سنگ گچ به مواد اضافه می شود و آماده برای فاز دوم می شود.

2- مرحله پیک حرارتی ( پاستوریزاسیون ): هدف از این مرحله تامین شرایط مناسب برای فعال شدن میکرو ارگانیسم ها ی گرمادوست و پاستوریزه نمودن کمپوست می باشد. در این مرحله کمپوست و هوای اطراف ان را حرارت می دهند تا حرارت به 60 درجه سانتیگراد برسد. در نتیجه کلیه ارگانیسم های مضر از بین می روند .

 

عمل آوری کمپوست قارچ
 

نحوه پاستوریزاسیون کمپوست:

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست | برای پاستوریزه نمودن کمپوست ابتدا قفسه ها و جعبه ها را با کمپوست تهیه شده در مرحله اول پر نموده و در اتاق پاستوریزاسیون به فاصله ۲۰cm روی هم قرار می دهند به گونه ای که جریان هوا و بخار از میان آنها به راحتی عبور نماید. به تدریج بر اثر فعالیت میکروبی درون کمپوست ، حرارت به تدریج بر اثر فعالیت میکروبی درون کمپوست حرارت به تدریج افزایش می یابد در این هنگام باید درهای اتاق کاملا بسته باشد تا از خروج حرارت جلوگیری به عمل آید.

درجه حرارت کمپوست در این مرحله به حدودC”۵۳- ۵۲ می رسد . باید مراقب بود که درجه حرارت در تمامی قفسه های حاوی کمپوست به طور یکنواخت ایجاد شود.

کمپوست را به مدت ۲ روز در حرارت C” ,۵4 – ۵۲ نگاه می دارند پس درجه حرارت را به طور مصنوعی به وسیله بخار آب گرم به C” ۱۰ – ۵۹ افزایش می دهند.

پس از ۸ ساعت به تدریج هر دوساعت C “۳ -۲ از درجه حرارت کمپوست کاسته می شود تا مجددا حرارت به C” ؛۵ – ۵۲ برسد. سپس کمپوست برای ۵ روز در این حرارت نگهداری می شود تا آمونیاک موجود در آن کاملا از بین برود. در این هنگام کمپوست را خنک کرده تا حرارت آن به C”۲۵ – ۲ کاهش می یابد . در تمام این مراحل باید رطوبت نسبی کافی در اطراف کمپوست وجود داشته باشد تا از خشک شدن سطح آن جلوگیری به عمل آید.

 

اتاق عمل آوری کمپوست

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست | به تازگی روشهای جدیدی ارائه شده که مراحل پاستوریزاسیون درون محیطی مسدود به نام تونل پاستوریزاسیون و یا اتاق عمل آوری کمپوست صورت می گیرد. این روش در کشورهای پیشرفته مانند ایتالیا و فرانسه و هلند با موفقیت مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش پس از آماده نمودن کمپوست در مرحله اول به روش کوتاه مدت، کمپوست را درون تونل پاستوریزاسیون انباشته می نمایند. سپس در و پنجره ها و هواکشی ها را بسته و از ورود هوای آزاد به اتاق کاملا جلوگیری به عمل می آید. سپس با ورود بخار آب گرم حرارت هوای تونل را به C”۵۸ – ۵۷ می رسانند ؛ در این هنگام درجه حرارت درون کمپوست به حدود ۱۳ – ۱۲ درجه خواهد رسید. پس از ۸ ساعت هوای تازه را وارد اتاقی می نماین تا درجه حرارت به تدریج به ۸ – ۷ درجه کاهش می یابد و به مدت ۹ روز در این حرارت نگاه داشته می شود تا مراحل رسیدن کمپوست تکمیل شود. پس از رسیدن کمپوست درجه حرارت را تا سطح درجه حرارت اتاقی ۲۵ – 24 درجه کاهش می یابد ، در این هنگام کمپوست آماده بذر پاشی می باشد.

 

کمپوست آماده دارای خصوصیات زیر می باشد

آشنایی با روشهای تولید کود کمپوست | رنگ کمپوست قهوه ای تیره می باشد و هیچ اثری از آمونیاک در آن مشاهده نمی شود. کمپوست باید فاقد هر گونه بوی نامطبوع باشد. PH کمپوست باید خنثی یا نزدیک به خنثی باشد. رشته های کلش درون کمپوست باید ترد و شکننده باشد، رطوبت کمپوست باید در حد مطلوب باشد. برای اطمینان از این امر می توان مقداری از کمپوست را در مشت گرفته و آنرا فشار داد؛ چنانچه چند قطره آب از آن خارج شد رطوبت کمپوست کافی است ولی اگر مقدار رطوبت کم بود باید روی آن آب بپاشید تا رطوبت به حد مطلوب برسد.

کمپوست آماده را باید هرچه سریعتر مصرف نمود زیرا انباشته نمودن کمپوست به مدت طولانی موجب فاسد و خراب شدن آن می شود.

دیدگاهتان را بنویسید