مقالات سایت

آشنایی با فرمول کمپوست

کمپوست مصنوعی

آشنایی با فرمول کمپوست

آشنایی با فرمول کمپوست | یک الگوی ثابت و استاندارد در سراسر دنیا برای تهیه کمپوست قارچ وجود ندارد . هدف اساسی از فرمول بندی کمپوست ایجاد تعادل مناسب بین کربن و ازت موجود در کمپوست می باشند. می توان ازت موجود در کمپوست در مرحله شروع کمپوست سازی حدود ۱/۵ درصد وزن خشک مواد است و نسبت کربن به ازت ۱: ۲۵ تا ۳۰ می باشد . در حالیکه در پایان مراحل آماده سازی کمپوست مقدار ازت ۲ تا ۲/۳ درصد بوده و نسبت کربن به ازت در کمپوست ۱: ۱۷ می باشد .

برای پرورش قارچ دکمه ای از دو نوع کمپوست استفاده می شود.

 

کمپوست مصنوعی

 

کمپوست طبیعی 

آشنایی با فرمول کمپوست | به کمپوستی که از مخلوط کاه و کود اسبی تهیه شده باشد اصطلاحا کمپوست طبیعی می گویند. به عنوان نمونه:

پهن اسب ۱۰۰۰ کیلوگرم

اوره ۳ کیلوگرم

سبوس گندم ۳۵۰ کیلوگرم

سولفات کلسیم هیدراته ۳۰ تا ۶۰ کیلوگرم

 

تذکر: به جای اوره می توان از ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلو گرم کود مرغی استفاده کرد . کمپوست طبیعی تهیه شده ازکود اسبی به علت ارزانی هنوز در کشورهای آمریکا و اروپا طرفداران زیادی دارد.

اشکال اساسی در کمپوست طبیعی اختلاف در کیفیت آن است که باعث تغییرات نامطلوب روی محصول خواهد شد. همچنین چنانچه در مراحل تهیه کمپوست دقت لازم صوت نگیرد و کمپوست یکنواخت به دست میسسلیوم می گذارد و علاوه بر این محیط مناسبی برای فعالیت آفات و بیماریها می شود.

یاید عمل ضد عفونی به دقت انجام نشود حرارت درون بسته افزایش می یابد و تاثیر نامطلوب روی رشد میسلیوم می گذارد و علاوه بر این محیط مناسبی برای فعالیت آفات و بیماری ها میشود.

 

آشنایی با فرمول کمپوست
 

کمپوست مصنوعی 

آشنایی با فرمول کمپوست | به کمپوستی که مواد پایه آن را کاه و کلش تشکیل می دهد کمپوست مصنوعی گفته می شود که علاوه بر کاه و کلش شامل یک کربوهیدرات ( سبوس گندم ) ، کود مرغی و کودهای شیمیایی می باشد . برای تهیه کمپوست مصنوعی فرمولهای متعددی ارائه شده است که تنوع آنها به مراتب بیشتر از کمپوست های طبیعی میشویم

فرمول ارائه شده توسط دکتر محمدی گل تپه و کاپور:

اوره ۵ کیلو گرم

کاه و کلش گندم ۳۰۰ کیلوگرم

سبوس گندم ۲۲/۵ کیلوگرم

نیترات کلسیم و آمونیم 4 کیلو گرم

سولفات کلسیم هیدراته ۱۸ کیلوگرم

 

فرمول زیر در کشت و صنعت های پرورش قارچ در ایران از کارائی مناسب برخورداری بوده است .

کلش گندم 6۰۰۰ کیلوگرم

کود مرغی ۳۵۰۰ کیلوگرم

اوره ۱۰۰ کیلوگرم

مالاس ۱۰۰ کیلوگرم

سولفات کلسیم هیدراته 400 کیلوگرم

 

مزایای کمپوست مصنوعی

کمپوست مصنوعی نه تنها از نظر کیفی قابل مقایسه با کمپوست طبیعی است بلکه در بعضی موارد نیز محصول بیشتر با کیفیت بالاتری از آن به دست می آید که این افزایش محصول بیشتر به دلیل هوادهی مطلوبی است که در بستر به دست می آید. با گسترش صنعت تولید قارچ و کمبود کود اسبی برای تولید کمپوست ؛ بر اهمیت

کمپوست مصنوعی افزوده شده است و استفاده از کمپوست مصنوعی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و خاور دور رواج روز افزونی یافته است .

کمپوست مصنوعی از نظر کیفیت و بافت تا حدود زیادی یکنواخت بوده و شرایط مطلوبی را برای توسعه میسلیوم قارچ ایجاد می نماید. البته در صورت کاهش رطوبت هوا کمپوست نیز سریعتر خشک می شود.

البته باید متذکر شویم که به تجربه مشاهده شده است که مخلوط مساوی از کود طبیعی و کود مصنوعی دارای بافت فیزیکی بسیار مطلوبی خواهد بود و پس از بذر پاشی در بستر افزایش غیر طبیعی حرارت دیده نمی شود و کمپوست نیز به سرعت خشک نمی شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و خرید کومپوست اماده قارچ دکمه ای با ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید