مقالات سایت

آشنایی با مواد و نحوه به عمل آوردن کود کمپوست

به عمل آوردن کود کمپوست

آشنایی با مواد و نحوه به عمل آوردن کود کمپوست

الف ) مواد اصلی و مورد نیاز تهیه کمپوست

به عمل آوردن کود کمپوست | مواد اصلی مورد نیاز جهت تهیه کمپوست قارچ دکمه ای عبارتند از کاه و کلش گندم همراه با کود اسبی یا بدون آن .البته در صورت عدم دسترسی به کاه و کلش گندم می توان از ساقه سایر غلات مانند جو ، برنج ، ذرت، باگاس نیشکر و غیره نیز استفاده کرد. هدف اصلی از مصرف این مواد تامین سلولز و لیگنین مورد نیاز قارچ می باشند . از کاه و کلش برنج در این مورد کمتر استفاده می شود زیرا این مواد زود تجزیه می شوند و عناصر غذایی مورد نیاز قارچ زودتر از دسترس خارج می شوند.

 

به عمل آوردن کود کمپوست
 

کاه و کلش گندم:

استفاده از کاه و کلشی برای تهیه بستر قارچ اولین بار در سال ۱۹ توسط یک دانشمند لهستانی به نام تریشو صورت گرفت . باید دقت نمود که استفاده ار کاه و کلش باران نخورده برای کشت قارچ مناسب تر می باشد

کلش هایی برای تهیه بستر قارچ مناسب تر می باشند که رنگ زرد براق خود را زیاد از دست نداده باشد و بیش از یک سال از عمر آنها نگذشته باشد و استحکام بافت آن حفظ شده باشد.

چنانچه رشته های کاه و کلش طویل باشند قبل از تهیه کمپوست باید انها را خرد نمود زیرا در غیر این صورت به علت زیاد بودن فاصله بین قطعات ، رطوبت خود را سریع از دست می دهند و عمل تخمیر دیرتر صورت می گیرد. ولی زمانی که کاه خرد شده باشد فشردگی هنگام تهیه کمپوست افزایش یافته و تراکم بیشتر می شود در نتیجه رطوبت دیرتر از بین می رود و عمل بی هوازی افزایش یافته و کمپوست سازی سریع می شود.

 

ب ) مکمل های غذایی قارچ

به عمل آوردن کود کمپوست | به منظور کمک به تخمیر و بهبود کیفیت کمپوست باید از مکمل های غذایی استفاده نماییم که مهمترین آنها عبارتند از کودهای حیوانی مانند کودهای اسبی و کود مرغ که این مواد ناپایدار می باشند و زودتر تجزیه می شوند که علاوه بر تامین مواد غذایی در تراکم نهایی حجم کمپوست موثر می باشند و میزان ازت در این کود ها از ۱ تا ۵ درصد متفاوت می باشند .
کود گاوی برای کمپوست سازی مناسب نمی باشد.

 

کمپوست آماده قارچ

 

کود اسبی:

کود اسبی که برای تهیه کمپوست مورد مصرف قرار می گیرد باید به همراه کاه و کلش گندم ، جو یا برنج که به عنوان بستر حیوان مصرف می شود در فواصل کوتاه جمع آوری گردد. کود مواد مصرفی نباید همراه با خاکرو به یا مخلوط با کود سایر حیوانات باشد همچنین همراه کود نباید آب زیادی وجود داشته باشد زیرا در غیر این صورت عمل کمپوست سازی رضایت بخش نخواهد شد.

 

ج ) مواد غذایی کنسانتره :

به عمل آوردن کود کمپوست | این مواد غالبا در جیره مواد غذایی حیوانات مصرف می شود و شامل سبوس گندم ، جو، پوسته برنج و غلات تمیز شده و مواد غذایی حاصل از دانه های ذرت ، سویا و کنف می باشد.

این ترکیبات حاوی دو ماده ازت و کربوهیدرات می باشند که به تدریج احتیاجات قارچ را تامین می کند . ازت موجود در این مواد از ۳ تا ۱۲ درصد متغیر است . میزان روغن و سایر عناصر و املاح معدنی موجود در بعضی از این مواد کنسانتره ممکن است روی ارزش غذایی قارچ اثر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید