مقالات سایت

شناسایی اصول تهیه بستر قارچ صدفی

تهیه بستر قارچ صدفی

شناسایی اصول تهیه بستر قارچ صدفی

تهیه بستر قارچ صدفی | بیشتر بقایای گیاهی سلولز دار از قبیل کاه و کلش غلات ، ساقه ذرت، باگاس نیشکر، تفاله نیشکر، برگهای موز، ساقه کاذب و بقایای برگ سایر گیاهان ، کاغذهای زائد، مواد زائد پنبه و غیره می تواند برای تهیه بستر قارچ صدفی مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از گونه های پلوروتوس بر روی چوب های پوسیده یا در حال پوسیدن و نیز در سطوح تمام چوبهای سخت و بقایای چوبی از جمله خاک اره و بسیاری از مواد لیگنو سلولزی دیگر رشد می کنند. مواد مورد نظر برای کشت قبل از خرد کردن باید عاری از هر گونه مواد زائد حیوانی باشد. اغلب گونه های آن رشد میسلیومی بالایی داشته و به راحتی مواد سلولزی را کلونیزه می کند. به گونه ای که قادرند این مواد را قبل از تخمیر ( کمپوست شدن) تجزیه نموده و قابل استفاده قرار می دهند.

لذا قسمت ساپروفیتی بالایی دارند. برگ و ساقه برنج و گندم بهترین مواد برای تهیه بستر قارچ صدفی می باشد. بدین منظور ساقه برنج را به اندازه حدودا – ۵ سانت خرد کرده و این ساقه ها به مدت ۱-۲ ساعت در آب می جوشانیم. سپس از آب خارج کرده بعد از خشک شدن مورد استفاده قرار می دهیم. علت اصلی خرد کردن کاه و کلش به اندازه ا-۵ سانتی متر این است مواد سلولزی آن راحت تر توسط آنزیم های قارچ شکسته شود. برای استفاده از کاه گندم باید آن را به مدت یک هفته کمپوست کرد.ابتدا گندم را به اندازه ۵-۳ سانتی متر خرد کرده سپس کاه خرد شده را به مدت ۲ ساعت در آب خوابانیده سپس این مواد را داخل آب ریخته و به مدت ۲-۱ ساعت می جوشانیم. البته ته دیگ یا بشکه باید دارای شبکه باشد تا مستقیما در معرض حرارت قرار نگیرد 

 

عمل جوشاندن کاه به دو علت صورت می گیرد

۱- کاه پاستوریزه شود.
۲- کاه آبگیری کند و رطوبت کافی را جهت رشد اسپان ( بذر ) را بدست آورد.
بعد از اینکه عمل جوشاندن به پایان رسید کاه را از دیگ خارج کرده و در اتاق کاملا استریل با رعایت نکات بهداشتی بدون اینکه بستر مجددا آلوده شود خنک کرده و یا اینکه کاه را در همان آب جوشیده به مدت ۱۲ ساعت به صورت راکد قرار می دهیم تا خنک شود. بعد از ۱۲ ساعت آبکشی کرد. پس از ، از دست دادن آب اضافی کاه آماده تلقیح با بذر می باشد. البته می توان کاه را از ابتدا در گونی ریخته و در داخل دیگ یا بشکه قرار داد و به مدت ۲ – ۱ ساعت جوشاند، بعد از جوشیدن از دیگ یا بشکه خارج کرده به مدت ۲ ساعت در داخل اتاق استریل شده قرار می دهیم .

تهیه بستر قارچ صدفی

شناسایی اصول بذر کاری یا بذر پاشی قارچ صدفی بر روی بستر

تهیه بستر قارچ صدفی | بذر قارچ با مواد بستر ( کاه وکلش خیس خرده و ضد عفونی شود ) به نسبت ۵-۲ درصد وزنی مخلوط می شود. در مواقعی که شرایط مساعد برای رشد و پنجه دوانی قارچ مهیا باشد می توان از بذر کمتری استفاده کرد. مصرف بذر اضافی ممکن است سبب افزایش حرارت و غلظت CO2 در بستر شده و به میسلیوم قارچ صدمه بزند.

کشت قارچ پلوروتوسی معمولا در کیسه های نایلونی شفاف به اندازه ۰ ×۸۰ و ۵۰ × ۱۰۰ و به ضخامت ۰/۰ تا ۰/۰۸ میلی متر که جا به جایی آن به راحتی امکان پذیر است صورت می گیرد.

 

روش های کشت قارچ پلوروتوسی

روش اول: ابتدا نایلون ۰ ×۸۰ را توسط سمبه ۹ میلی متر سوراخ کرده به طوری که هر نایلون ۴۰ الی ۱۰ سوراخ داشته باشد. کاه را به میزان ۱۰ سانتی متر در ته پلاستیک ریخته و کاملا فشرده کرده و مقداری بذر روی آن می پاشیم به طوری که تمام نقاط سطح بستر پخش شود و سپس حدود ۱۵ سانتی متر کاه ریخته و بعد از فشرده کردن مجددا بذر می پاشیم.

این کار را ادامه می دهیم تا ارتفاع آن به ۷۰ سانت برسد ( حدود ؛ لایه بذر و ۵ لایه کاه ) تقریبا برای هر کمپوست ۲۵۰ گرم بذر مصرف می شود و سپس با فشار دست هوای داخل کیسه را خارج می کنیم و بعد کیسه را به کمک طناب یا نخ کاه بند محکم می بندیم ( وزن کمپوست ۱۰-۸ کیلو می باشد و در جای بلند آویزان می کنیم و بعد از ۲-۱ روز هنگامی که بذرها شروع به فعالیت نمود و بذر اطراف آن سفید شد پنبه آغشته به حشره کش را به داخل سوراخ ها فرو برده تا از ورود مگس سرکه جلوگیری شود.

روش دوم: ابتدا کاه آماده شده را از ابتدا درون کیسه نایلونی بدون سوراخ ریخته و عملی تلقیح را طبق دستور روش اول انجام داده و بعد از ۵-۳ روز هنگامی که بذرها شروع به فعالیت نمودند و اطراف آن سفید شد، سوراخ هایی به قطر ۳-۲ سانتی متر در فواصل مناسب جهت هواگیری ایجاد می کنیم و بعد پنبه آغشته به حشره کش را به داخل سوراخها فرو برده تا از ورود مگس سرکه جلوگیری شود.

 

آماده کردن بستر قارچ صدفی

 

روش سوم کشت قارچ پلوروتوسی

 عملیات کاشت را می توان به راحتی در جعبه چوبی به طور عمودی انجام داد و یا با آماده سازی بستر بر روی قفسه ها کشت قارچ را روی آن انجام داد. روش دیگر این است که پس از بذر زدن به کمک قا لب های مخصوص مواد بستر را به صورت بلوک چهار گوش در می آوردند. برای این منظور از قالب های چوبی به ابعاد ۱۵×۳۰×۵۰ استفاده می شود.

این قالب ها کاملا شبیه قالب های خشت زنی است که در مناطق روستایی استفاده می شود، یعنی سر و ته آن باز است.
در هر صورت پس از بذر زدن به کاه و کلش بستر آنها در کیسه های نایلونی و یا قالب های چوبی و آهنی می ریزند. مقدار مواد باید در حدی باشد که حرارت درون بستر از ۳۰C تجاوز نکند. بررسیها نشان داده که مقدار مطلوب بستر محیط کشت برای هر کیسه یا بلوک حدودا ۶ کیلو گرم است این مقدار کلش خیس دوسوم کیسه های نایلونی به ابعاد ۶۰× ۴۵ سانتی متری را پر می کنند و می تواند در یک قالب پرس شود.

دیدگاهتان را بنویسید