مقالات سایت

روش های خنک سازی محیط گلخانه

خنک سازی محیط گلخانه

روش های خنک سازی محیط گلخانه

روش های خنک سازی محیط گلخانه
روش های خنک سازی محیط گلخانه | هنگامیکه برای اولین بار اقدام به ایجاد یک گلخانه کوچک اقدام میکنید ، بسیاری از باغبانان به موضوع گرمایش هوا در تابستان و تاثیر آن بر رشد گیاهان توجه نمیکنند. یک محیط خوب و گرم ، به رشد صحیح و سالم گیاهان منجر میشود ، اما اگر دمای هوا از میزانی خاص افزایش یابد میتواند به رشد گیاهان آسیب جدی وارد کند. بدلیل خاصیت پوشش گلخانه های بسته گرمایی که از طریق نور خورشید به داخل گلخانه وارد میشود ، داخل گلخانه به دام می افتد و این گرما درصورتیکه گلخانه دار به موضوع دفع گرمای اضافی توجه نکند میتواند به سرعت رشد کند.

روش های متفاوتی وجود دارد که پرورش دهندگان گل و گیاه میتوانند با آنها دمای گلخانه خود را بطور موثری خنک نگهدارند. برخی از این روش ها مانند خنک سازی گلخانه به کمک سیستم های مهساز و مهپاش ساده و ارزان هستند، در حالی که دیگران پیچیده تر و پر هزینه هستند. یادگیری بیشتر در مورد برخی از رایج ترین روش ها برای خنک کردن گلخانه کمک می کند تا گلخانه دار تشخیص دهد که کدامیک از روش ها برای وضعیت او مناسب است.

 

الف. استفاده از فوگر یا مهساز

روش های خنک سازی محیط گلخانه | بعضی از گلخانه داران کوچک و بزرگ از مهساز ها یا همان مهپاش ها استفاده می کنند تا به ثابت نگهداشتن دمای گلخانه کمک کنند. دستگاه مهساز وسیله ای است که آب را پس از تبدیل به رطوبت از طریق فن به فضای بیرون پرتاب میکند. این عمل باعث خنک شدن و مرطوب شدن دمای محیط میشود. به معنای دیگر مهپاش و مهساز دستگاهی است که آب را به مه تبدیل کرده ، سپس به محیط اطراف پخش میکند. در مکانیزم کاری این دستگاه ها همانطور که آب تبخیر می شود، اثر خنک کننده ایجاد می شود.

لطفا در نظر داشته باشید که سیستم های رطوبت ساز مانند مهسازها یا رطوبت پاش ها نیستند. در واقع سیستم های تولید رطوبت باعث می شوند قطرات آب در گیاهان تجمع پیدا کنند و این می تواند در آینده مشکلات ناخواسته ای را ایجاد کند. مهپاش ها ، قطره های آب را بصورتی کوچک می کنند که گیاهان داخل گلخانه خیس نمی شوند ، در عوض، آب به سرعت تبخیر می کند و آب و هوای گلخانه ای را در این روند خنک می کند.

 

استفاده از فوگر در گلخانه
 

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید