مقالات سایت

شناسایی اصول اجرایی مرحله داشت پرورش قارچ صدفی

مرحله داشت پرورش قارچ صدفی

شناسایی اصول اجرایی مرحله داشت پرورش قارچ صدفی

مرحله داشت پرورش قارچ صدفی | از سالن های پرورش قارچ در ابعاد و اشکال مختلف و با مصالح ساختمانی متعدد ساخته می شوند. برای ساختن سالن ها معمولا از آجر دولایه که در بین آنها فضای خالی وجود دارد و یا از بلوک های سیمانی توخالی استفاده می شود . برای پوشش سقف و بامها نیز از مواد و صفحات غیر قابل نفوذ مانند ورقه های پنبه نسوز و ورقه های فشرده فایبر گلاس و یا از ایرانیت و عایق پشم شیشه استفاده می شود . کف سالن باید سیمانی باشد تا آب اضافی که در اثر رطوبت دهی ایجاد می شود بتواند از سالن خارج شود و همچنین باید مجهز به تهویه مناسب همراه با فیلتر تصفیه هوا باشد.

هوا باید توسط کانال به انتهای سالن هدایت شود و انتهای سالن هم باید تهویه خروجی داشته باشد تا هوا به آرامی در بین کمپوست ها جریان پیدا کند.

برای تامین نور می توان به ازای هر ۱۰ متر مربع یک لامپ فلورسنت نصب کرد . سپس ردیف های نصب کمپوست توسط سیم مفتولی یا لوله گالوانیزه و میله گرد مشخص کرد. برای تعیین فاصله ، ابتدا ۷۰-۱۰ سانتی متر از کنار دیوار فاصله داده یک ردیف کمپوست در نظر می گیرند و بعد ۰ – ۵۰ سانتی متر از ردیف اول فاصله داده و ردیف دوم مشخص می شود و سپس یک راهرو ۱۰۰-۹۰ سانتی متری قرار می دهند. بستگی به عرضی سالن این فاصله ها تکرار می شوند. سپس کمپوست ها را روی ردیف اول و بقیه ردیف ها به فاصله ۳۰ سانتی متر به صورت دو طبقه توسط نخ و قلاب S شکل آویزان می کنند.

تعداد کمپوست ها با توجه به ابعاد سالن مشخص می شود ( در هر متر مربع – ۳ کمپوست می توان آویزان نمود ).

 

 

مرحله داشت پرورش قارچ صدفی

 

۱- مرحله پنجه دوانی قارچ :

این مرحله از زمان تلقیح کمپوست شروع شده و تا ایجاد شبکه میسلیومی ادامه می یابد. درجه حرارت مطلوب در این مرحله 25 درجه سانتیگراد است.  با داشتن حرارت مطلوب روزانه میسسلیوم در حدود یک سانتیمتر رشد می کند.

 

۲- مرحله رویش قارچ :

این مرحله از تشکیل شبکه میسلیومی تا پیدایش اولین قارچ کوچک است . درجه حرارت این مطلوب در این مرحله C” ۲۵- ” ۲۰ سانتی گراد می باشد.

 

۳- مرحله رشد قارچ :

مرحله داشت پرورش قارچ صدفی | این مرحله از ابتدای ظهور قارچ های کوچک تا پایان برداشت می باشد . این مرحله داخل سالن تولید سپری می گردد. نیاز حرارتی بسته به انواع قارچ های صدفی متفاوت است، نیاز حرارتی پلوروتوس و استراتوس ۱۲-۱۶ درجه سانتی گراد ( سرما دوست ) می باشد که برای شروع رشد این قارچ ، شوک سرمایی مورد نیاز است . این شوک به مدت ۳ روز به میزان ۵-۱۰ درجه سانتیگراد است.

 

کشت قارچ صدفی

 

قارچ ها در هوای گرم سفید رنگ و در هوای سرد خاکستری رنگ هستند. پایه کلاهک معمولا خیلی کوتاه است و رنگ آن نیز مانند رنگ کلاهک می باشد. کلاهک زمانی که جوان است شبیه بادبزن است اما به تدریج شکاف های عمیقی بر داشته و تشکیل قسمت های مستقلی را می دهد به گونه ای که قارچ به شکل خوشه ای به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید