مقالات سایت

آشنایی و معرفی انواع قارچ صدفی

معرفی انواع قارچ صدفی

آشنایی و معرفی انواع قارچ صدفی

معرفی انواع قارچ صدفی | قارچ صدفی متعلق ہه ردہ بازیدیومیست، راسته آگاریکالز، خانواده آگاریکاسه و جنس پلوروتوس می باشد. گونه های این قارچ متفاوت می باشند که اغلب آنها رشد میسلیومی بالایی داشته و به راحتی مواد سلولزی را تجزیه می کنند.

با قسمتی از این گونه های قارچ صدفی آشنا می شویم

۱- پلوروتوس استراتوس: این قارچ یکی از بهترین گونه های شناخته شده در بین قارچ های صدفی می باشد و در سطح تجاری روی چوب، کاه و کلش غلات و سایر بقایای گیاهی کشت داده می شود. باردهی قارچ در طبیعت در کشورهای معتدل در فصول پاییز و زمستان که حرارت 16C است صورت می گیرد.

۲- پلوروتوس فلوریدا: این قارچ را اولین بار در سال ۱۹۵۸ از مناطق نیمه گرمسیری فلوریدای آمریکا گزارش کردند این گونه از نظر شکل ظاهری مانند گونه استراتوس می باشد ولی کمی کوچکتر است. این قارچ نسبت به گونه استراتوس محصول بیشتری داشته و قادر است شرایط حرارتی بالایی را تحمل کند.

 

معرفی انواع قارچ صدفی

سایر قارچ های صدفی جنگلی

۳- پلوروتوس ارینجی: این قارچ به طور طبیعی در جنوب اروپا، مناطق مرکزی آسیا و آمریکای جنوبی و اماکن مرطوب رشد می کند و به صورت انگل روی ریشه بعضی از گیاهان خانواده چتریان رشد می کند. این گونه فقط در سطوح آزمایشگاهی کشت شده است. بوی دلپذیر و کیفیت پخت مناسب آن را در ردیف مرغوبترین گونه های پلوروتوس قرار داده است . در بازارهای اسپانیا ، افغانستان ، مراکش، هندوستان و ایران به صورت تازه و خشک یافت می شود.
۴- پلوروتوسی سیستیدیو سوسی: این قارچ در کشور تایوان به فراوانی کشت شده و به صدف تابستانی مشهور است. متاسفانه این قارچ بوی تند داشته و باب طبع بسیاری از مصرف کنندگان نمی باشد.

۵- پلوروتوس فلابلاتوسین روش کشت این قارچ را بانو و سریو استاوا از هندوستان گزارش نموده اند.لیکن اطلاعات کافی در مورد خصوصیات زراعی و امکان کشت آن در سطح تجاری در دست نیست.

۶- پلوروتوس کورنوکوپی : این قارچ دارای رنگ زرد است و از سایر گونه های پلوروتوس قابل تشخیص است. کشت آن فقط در سطوح آزمایشگاهی انجام یافته است. در طبیعت روی چوب درختان بلوط، انجیر راش و غیره، این قارچ رشد می نماید.

 

قارچ صدفی
 

قارچ های صدفی جنگلی

۷- معرفی انواع قارچ صدفی | پلوروتوس ساپیدوس:این گونه ها از لحاظ شکل ظاهری با گونه های پلوروتوس اختلاف دارد. اما مزه آن شبیه قارچ صدفی استراتوس می باشد. اسپورهای این قارچ دارای رنگ بنفش روشن است در صورتی که در پلوروتوس استراتوس اسپورها دارای رنگ سفید است.

۸- پلوروتوس ساجرکا جو: این قارچ را اولین بار جاندیک و کاپور در سال ۱۹۷۱ در هندوستان از طبیعت جمع آوری کردند. از آن کشت خالص تهیه کردند. در مقایسه با سایر گونه های خوراکی پلوروتوس این گونه بسیار مرغو ب تشخیصں داده شد. این قارچ به علت رشد آسان و باردهی عالی و شکل و مزه خوب به سرعت به صورت یک گونه تجاری در بسیاری از کمشورهای آسیای جنوب شرقی مورد بهره برداری قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید