مقالات سایت

مطالب جالب در مورد چرخه زندگی ، احتیاجات غذایی و شرایط غذایی قارچ صدفی

شرایط غذایی قارچ صدفی

مطالب جالب در مورد چرخه زندگی ، احتیاجات غذایی و شرایط غذایی قارچ صدفی

آشنایی با چرخه زندگی قارچ صدفی

شرایط غذایی قارچ صدفی | قارچ صدفی در هنگام بلوغ تعداد زیادی اسپور تولید می کند که به طور متناوب آزاد می شوند. این اسپورها از طریق باد پخش می شود و در روی بستر مناسب جوانه می زنند و میسلیوم اولیه را بوجود می آورند.

سلولهای میسلیوم اولیه تک هسته ای می باشند و از برخورد دومیسلیوم اولیه حاصل از دو اسپور مختلف میسلیوم ثانویه حاصل می شود.

میسلیوم ثانویه دو هسته دارد و به سرعت رشد نموده و گره های اولیه را به وجود می آورد. این گره یا دکمه ها با رشد خود اندامهای باردهی را به وجود می آورند.

 

احتیاجات غذایی قارچ صدفی

شرایط غذایی قارچ صدفی | از لحاظ غذایی قارچ صدفی نیاز به سلولز، همی سلولز و لیگنین دارد. در طبیعت اغلب گونه های قارچ صدفی روی اندامهای زنده و یا مرده گیاهی که از نظر مواد غذایی و ویتامینها فقیر می باشند رشد می کنند. برای رشد میسلیوم و تولید اندام باردهی قارچ، مواد غذایی موجود در کاه گندم و جو ساقه های ذرت، کاغذ، خاک اره و بقایای گیاهی دیگر مورد استفاده قرار ای گیرد. البته افزودن سایر مواد غذایی مانند پروتئین ، آرد سویا، سبوس گندم، برنج و نیترات سدیم و یا کلسیم باعث تسریع رشل قارچ افزایش کمی و کیفی محصول می گردد.

 

شرایط غذایی قارچ صدفی

 

شرایط زیست محیطی مناسب برای قارچ صدفی

شرایط غذایی قارچ صدفی | در میان عوامل فیزیکی درجه حرارت یکی از فاکتورهای لازم جهت تولید و پرورش قارچ می باشد ولی قارچ می تواند محدوده وسیعی از تغییرات درجه حرارت را تحمل نماید. در مرحله ریشه دوانی جهت رشد سریع میسلیومی درجه حرارت باید ثابت نگه داشته شود که حرارت مناسب در این مرحله 25 درجه سانتیگراد است.

تشکیل اندامهای باردهی در حرارت ۱۵-۲۵°C صورت می گیرد که بیشترین میزان آن در حرارت ۲۲C۱۸ است. در گونه پلوروتوس استراتوسی حرارت خوب برای تشکیل اندام باردهی در حدود ۱C می باشد. وجود CO2 در مرحله ریشه دوانی موجب تحریک رشد میسلیوم قارچ می شود که غلظت ۲۸٪-۲٪ 2 COعلاوه بر آنکه موجب تحریک رشد میسلیوم می گردد باعث می شود قارچ صدفی در رقابت با سایر میکرو ارگانیسم ها که نمی توانند غلظت بالای CO2 را تحمل نمایند پیروز شود.

تذکر: غلظت ۳۷/۵٪ CO2 مانع رشد میسلیوم می گردد. میسلیوم قارچ صدفی قادر است تحت شرایط نیمه هوازی ( در غیاب اکسیژن زیاد) رشد کند ولی برای تولید اندام باردهی باید اکسیژن کافی در اختیار قارچ قرار داده شود. نور مناسب اهمیت بسیار زیادی در افزایش محصول خواهد داشت. رطوبت مطلوب کمپوست قارچ صدفی ۷۰-۱۵ درصد و رطوبت مطلوب هوای درون سالن در حدود ۹۰-۸۵ درصد می باشد.

 

شناسایی اصول تهیه بذر قارچ صدفی

شرایط غذایی قارچ صدفی | قارچها نیز مانند گیاهان هم به روش جنسی و هم به روش غیر جنسی تکثیر می شوند. در روش جنسی به جای بذر، تولید اسپور می نمایند و این اسپور دارای نیمی از صفات کلی قارچ بوده و وقتی که دو اسپور غیرهمجنس ولی سازگار کنار هم قرار می گیرند می توانند تولید اندام باردهی نمایند.این روش تکثیر ممکن است اختلافات ژنتیکی متعددی از خود نشان دهند بنابراین در کارگاههای تولیدی از این روش جهت تولید قارچ استفاده نمی کنند. فقط در آزمایشگاهها جهت تهیه سویه های مناسب و مقاوم پر محصول از این روش استفاده نموده و بعد از تست به روش غیر جنسی برای تکثیر استفاده می کنند.

در روش تکثیر غیر جنسی از میسلیوم که توسط کشت بافت تهیه شده استفاده می گردد. برای تولید بذر قارچ یکی آزمایشگاه مورد نیاز است.فاصله آزمایشگاه و سالن پرورش قارچ حداقل ۹۰۰-۵۰۰ متر باید باشد تا آلودگی ایجاد نشود. هنگام احداث آزمایشگاه جهت باد هم باید در نظر گرفته شود.اگر واحد تهیه کمپوست هم داشته باشیم نباید وزش باد از سالن های نگهداری کمپوست به طرف آزمایشگاه باشد.

تولید بذر باید در شرایط کاملا استریل بوسیله به روش مه پاشی انجام گیرد. برای تولید بذر همانطور که گفته شد از بافت قارچ و گاهی اوقات نیز از هاگ اسپور استفاده می شود. برای تهیه قارچ (میسلیوم) در آزمایشگاه کاملا استریل یک نمونه از قارچ سالم را که از بستر کشت انتخاب کرده ایم را در الکل خالصی فرو برده و به سرعت از روی شعله عبور می دهیم تا ضدعفونی گردد. سپس تکه های بسیار نازکی از بافت درونی آن را جدا نموده روی محیط کشت قرار می دهیم.

 

قارچ صدفی
 

جهت تهیه محیط کشت به روش زیر اقدام مینماییم

۲۰ گرم پور آگار و یا آگار لیفی را به یک لیتر آب اضافه نموده و روی شعله مرتبا به هم می زنیم تا آگار کاملا در آب حل شود و این عمل برای پودر آگارا – ۵ دقیقه و برای آگار لیفی حدودا ۱۵ دقیقه طول می کشد. سپس ۳۰ گرم مالتوز (نشاسته) را به این مخلوط اضافه می کنیم. سپس به وسیله سرنگ ۲۰ میلی لیتر از این محلول را بر میداریم و آن را داخل لوله آزمایش ریخته و سر لوله را با پنبه هیدروفیل ضدعفونی شده می بندیم. دور آن را هم با پلاستیک شفاف (نوار چسب) می بندیم و داخل اتوکلاو تحت فشار ۱ اتمسفر (حرارت ۱۲۱C) به مدت ۳۰ دقیقه می گذاریم. بدین شکل مواد غذایی داخل لوله آزمایش هم استریلیزه می شود.

بعد از درآوردن از اتوکلاو این لوله را به طور مایل نگه می داریم تا ضمن سفت شدن سطح ماده غذایی بیشتر باشد. بعد از سفت شدن ماده غذایی ، بافت قارچ را در این ماده غذایی کشت میدهند.

بعد از قرار دادن بافت قارچ در داخل لوله آزمایش حاوی موادغذایی در آن را بسته و داخل انکوباتور می گذاریم. صدفیها در حرارت ۲۵C در مدت ۱۲-۱۰ روز ریشه می دوانند. اگر ریشه دوانی و تشکیل میسلیوم کامل باشد آن را در یخچال میگذاریم و بر حسب احتیاج آن را بر روی محیط کشت دوم آماده می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید