مقالات سایت

بهترین مه پاش برای مرغداری

مه پاش مرغداری
مه پاش مرغداری

مه پاش مرغداری

تأثیر رطوبت در مرغداری

رطوبت سازها و مه پاش در مرغداری ها نتایج مثبتی زیادی همچون مطبوع کردن و کاهش گرد و غبار موجود در هوا و کاهش بوهای نامطبوع ، کاهش دمای سالن مرغداری ، کمک به وزن گیری و رشد مرغ ها و بهبود کیفیت گوشت مرغان را به همراه دارد. استفاده از این دستگاه ها در مرغداری به لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه است و در کوتاه مدت علاوه بر بازگشت سرمایه به افزایش میزان بهره وری در این زمینه نیز کمک میکند. سیستم های رطوبت ساز و مه پاش در انواع مختلفی ساخته میشوند. از جمله مهمترین این دستگاه ها می توان به رطوبت ساز التراسونیک ، مه پاش نازلی و مه پاش دیسکی ( یا پروانه ای ) اشاره نمود. با بررسی مزایا و معایب این سیستم ها بهترین و مناسب ترین سیستم مه پاش مرغداری را در این نوشتار توضیح داده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.
انواع مه پاش مرغداری

انواع رطوبت سازهای موجود در بازار

همان طور که ذکر شد رطوبت سازها در بازار از طرف سازندگان داخلی در انواع التراسونیک ، نازلی و دیسکی تولید میشوند. هر کدام از این دستگاه ها نیز در توان های مختلف طراحی میشوند. مه پاش های نازلی نیز بسته به تعداد نازل ها و توان موتور آن در انواع سالن ها به کار می روند. هر کدام از این دستگاه ها نسبت به دیگری برتری و مزایایی دارند. انتخاب درست و متناسب با نیاز دستگاه رطوبت ساز به افزایش بازدهی آن در محیط مد نظر بسیار کمک میکند. لذا قبل از خرید مه پاش مرغداری باید تمامی مزایا و معایب آن را شناخت و بر اساس آن اقدام به خرید نمود.

بررسی ویژگی های رطوبت ساز التراسونیک

در این دستگاه ها رطوبت از طریق امواج فراصوتی ایجاد میشود. به هنگام استفاده از این رطوبت سازها باید دقت نمود که نمی توان از هر نوع آبی در دستگاه استفاده کرد. زیرا وجود ناخالصی های زیاد و یا آهکی بودن آب میتواند بر روی پیزوهای دستگاه اثر منفی به جای بگذارد. همچنین این دستگاه ها توان بالایی در پرتاب مه ندارند و با تعداد کم نمی توان میزان رطوبت را در تمامی نقاط سالن بصورت یکنواخت تنظیم نمود. اما این رطوبت سازها نصب بسیار ساده ای دارند و کافی است دستگاه به برق وصل شده و داخل مخزن آن آب قرار داده شود. نمونه های قویتر و بزرگتر رطوبت سازهای التراسونیک قابلیت اتصال به آب شیر را دارند و نیازی نیست که میزان آب مخزن آنها را کنترل نمود. زیرا در صورت کمبود آب بصورت خودکار وارد مخرن آنها میشود. از سایر نقاط مثبت این نوع رطوبت سازها می توان به قدرت و بازدهی بسیار بالا در ایجاد رطوبت و عدم خیس شدن کف سالن در آنها اشاره کرد. آب مایع در اثر فشار امواج فراصوتی در این دستگاه ها به صورت مه سرد به بیرون منتقل میشود. این مه می تواند به سرعت رطوبت نسبی سالن را افزایش داده و از دمای گرم آن بکاهد. همچنین بدنه این رطوبت سازها از جنس ABS ساخته میشود که کاملا ضد زنگ بوده و عمر مفید دستگاه را افزایش میدهد.

بررسی ویژگی های مه پاش دیسکی و پروانه ای

این نوع رطوبت سازها از طریق ذرات پودری آب و فرایند تبخیر آن رطوبت سالن را افزایش داده و دما را کاهش میدهند. رطوبت ساز دیسکی مخزن دار بوده و آب دریافتی آنها بصورت مستقیم از لوله کشی میتواند وارد مخزن شود. این رطوبت سازها قدرت پرتابی بالایی در انتقال مه دارند. همچنین مه پاش دیسکی نصب و راه اندازی ساده و استفاده کاربری راحتی دارد. از دیگر مزیت این نوع مه پاش ها می توان به قابلیت عملکرد آن با انواع آب چاه و یا آب سخت و همچنین قابلیت ضدعفونی کردن و سم پاشی سالن اشاره کرد. در واقع می توان با اضافه کردن سم های محلول در آب ، سالن را سم پاشی نمود. رطوبت سازهای دیسکی می توانند در صورت نبود آب بعنوان سیستم تهویه نیز استفاده شوند. زیرا فن این دستگاه قابلیت هوادهی بالایی دارد. مه پاش دیسکی از جمله پرکاربردترین مه پاش مرغداری میباشند.

مهساز التراسونیک 400
رطوبت ساز التراسونیک 400

بررسی ویژگی مه پاش نازلی

سیستم مه پاش نازلی به یک پمپ و موتور مجهز می باشد که با فشرده کردن آب و انتقال آن به نازل ها ، باعث ایجاد مه میشود. این سیستم ها می بایست به مخزن و سیستم فیلتراسیون مجهز باشند. زیرا برای فشرده سازی آب ، موتور و پمپ باید از یک مخزن آب دریاف نمایند. اما به کمک شناور می توان آب مخزن را کنترل و تنظیم نمود تا در صورت کمبود دوباره آب از طریق سیستم لوله کشی به داخل مخزن منتقل شود. در این نوع مه پاش ها از نازل به جهت فرایند پودر سازی آب استفاده میشود. در حقیقت نازل دارای سوراخ بسیار ریزی می باشد که آب پر فشار همانند پودر از آن خارج میشود. از این رو برای عدم مسدود شدن نازل ها استفاده از فیلتر تصفیه در این دستگاه ها امری ضروری است. در غیر اینصورت نازل ها به دلیل وجود ناخالصی های داخل آب مسدود شده و علاوه بر چکه کردن و خیس کردن کف سالن از ایجاد مه نیز عاجز می مانند. با توجه به محدود بودن عمر فیلترها و تعویض آنها ممکن است هزینه این عمل برای برخی از مصرف کنندگان خوشایند نباشد. اما مه پاش های نازلی قدرت بسیار بالایی در ایجاد مه و شعاع مه پاشی بالایی دارند. از طریق این سیستم ها می توان سالن را ضدعفونی و سم پاشی نمود. در خصوص این مه پاش ها باید گفت که راه اندازی و نصب ابن سیستم ها در سالن نیاز به تجهیزات و شبکه ای از لوله ها و نازل ها دارد. از این رو نصب این سیستم ها نیاز به تخصص و کارشناس فنی دارد. مه پاش های نازلی در قسمت فوقانی سقف نصب میشوند و جهت نازل ها به سمت کف می باشد. ذرات پودری آب با جذب گرمای انباشته شده در قسمت بالایی سالن قبل از رسیدن به سطح های پایین تر تبخیر شده و کف سالن را خیس نمیکنند.

جمع بندی

لازم به ذکر است که تمامی رطوبت سازها قابلیت مجهز شدن به سنسور رطوبت سنج و یا تایمر را دارند و از این طریق میتوان عملکرد دستگاه را به حالت خودکار تبدیل کرد.  در سالن های مرغداری استفاده از مه پاش های نازلی و دیسکی بسیار رواج دارد. با این حال استفاده از رطوبت ساز التراسونیک نیز در این سالن های مانعی ندارد. انتخاب سیستم مه پاش مرغداری به شرایط سالن مرغداری ، آب مورد استفاده و زیرساخت های سالن آن بستگی دارد. تشخیص دقیق و مناسب سیستم مه پاش برای سالن مرغداری نیاز به مشاوره بیشتر دارد و بدون نظر کارشناسی نمی توان راندمان مطلوب را به دست آورد. گروه صنعتی مه ساز با تولید انواع رطوبت ساز و دستگاه مه پاش ، اماده ارائه مشاوره رایگان در خصوص خرید مه پاش مرغداری به شما مخاطبین عزیز می باشد. بنابراین اگر در زمینه خرید مه پاش مرغداری نیاز به مشورت دارید می توانید با شماره 09144485590 در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید