مقالات سایت

تاثیر رطوبت و نور بر رشد قارچ صدفی و اصول برداشت قارچ صدفی

اصول برداشت قارچ صدفی

تاثیر رطوبت بر رشد قارچ صدفی

اصول برداشت قارچ صدفی | از آنجایی که ۹۰٪-۸۰٪ وزن بذر قارچ را آب تشکیل می دهد و از طرفی مانند گیاهان بافت پوششی مانع تبخیر آب ندارند. بنابر این قارچها باید در فضای مرطوب قرار بگیرند تا آب بدنه آنها تبخیر نشود . میزان رطوبت مطلوب کمپوست ۷۰ ٪ – ۱۵ ٪ و میزان

رطوبت هوای سالن پرورش ۹۰ ٪ – ۸۵ ٪ می باشد. اگر رطوبت هوا از حد اقل ۵۰ ٪ کمتر باشد ، بدنه قارچ خشک می شود و اگر از حد اکثر ۹۵ ٪ تجاوز کند. برای تولید رطوبت سالن پرورش قارچ میتوان از دستگاه رطوبت ساز استفاده کزد.

بدنه قارچ بیش از اندازه آب جذب می کند و اسفنجی می گردد و اگر آن را با دست بفشاریم آب از آن میچکد. رطوبت لازم با پاشیدن منظم آب روی کف و دیواره های اطراف اتاق تامین می شود.

 

اصول برداشت قارچ صدفی
 

تاثیر نور بر رشد قارچ صدفی

اصول برداشت قارچ صدفی | قارچ در مرحله اول و دوم رشد به نور احتیاج ندارد فقط در مرحله رشد به نور نیازمند است . برای تحریک قارچ به تولید کلاهک ، مقداری نور لازم است . از زمان ظهور اولین قارچهای کوچک روزانه به مدت ۱۲-۸ ساعت به میزان ۲۰۰۰ – ۱۰۰۰ لوکس نور نیاز دارد . این نور می تواند نور طبیعی و یا نور مصنوعی باشد، در میان نورهای مصنوعی نور آبی از همه بهتر است . نور قرمز هم خوب است.

 

شناسایی اصول برداشت قارچ صدفی

اصول برداشت قارچ صدفی | به دو شکل صدفها برداشت می شود

۱- برای چیدن قارچ ابتدا کلاهک را به آرامی پیچ داده و سپس بیرون کشیده می شود. چنانچه پایه کلاهک زیاد در بستر فرو رفته باشد باید به کمک یک کارد یا قیچی تیز کل پایه از بستر خارج شود، بدون اینکه بستر به هم بخورد.(با رعایت این ضوابط می توان به ازای هر کیلو گرم ماده خشک بستر حدود ۹۰۰ – ۸۰۰ گرم قارچ صدفی برداشت کرد ).
۲- برای چیدن ابتدا کلاهک هایی که رشد آنها کامل شده است توسط یکی کارد برداشت می شود و بعد به کلاهک های دیگر اجازه داده می شود که رشد آنها کامل گردد و به صورت یکجا باقیمانده کلنی را با پیچاندن از بستر جدا می کنند.

 

قارچ صدفی
 

نکات برداشت قارچ صدفی

بهتر است یک روز قبل از برداشت آبیاری انجام نگیرد چون در اثر آبیاری قارچ آب جذب می کند و اسفنجی می شود و مدت نگهداری بعد از برداشت کمتر می شود. هنگام برداشت صدفها بهتر است از ماسک استفاده شود زیرا در قارچ صدفی بر عکس قارچ دکمه ای هاگها پوششی ندارند . اسپورها در هوا پخش شده و حساسیت قارچی ایجاد می کند که موجب تب وسرفه و عطسه شدید می شود و احتمالا عوارض دیگری هم دارد که خطر ساز است و موجب آلرژی می شود.

بعد از پایان برداشت بقایای بستر قارچ غالبا غذای مطلوبی برای نشخوارکنندگان محسوب می شود و همچنین می توان آن را به عنوان یک کود آلی مرغوب و تجزیه شده با کیفیت بالا به ویژه برای سبزیجات خوراکی و گلهای زینتی که رعایت بهداشت در پرورش آنها اهمیت دارد مورد استفاده قرار داد.

قارچ ها بهتر است هنگامی که هنوز جوان هستند برداشت شوند. پس از اینکه قارچ به سن بلوغ رسید اسپور زیادی تولید کرده ، ضریب نگهداری آن به شدت کاهش می یابد و به سرعت رو به زوال می رود. سطح کلاهک های قارچ در هنگام برداشت باید فاقد رطوبت باشد. پس از برداشت نیز باید قارچها بلافاصله در حرارت یکی یا دو درجه سانتیگراد به مدت ۲-۱ ساعت نگهداری شود و سپس در ظرف مناسب بسته بندی می شوند. مدت نگهداری قارچ در یخچال در دمای 4-5 درجه سانتیگراد، دوهفته می باشد.قارچ به صورت های تازه ، کنسرو شده و یا پودر قابل عرضه به بازار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید