مقالات سایت

ساخت رطوبت ساز گلخانه ای

ساخت رطوبت ساز گلخانه ای

نحوه ساخت رطوبت ساز گلخانه ای

در محیطهای گلخانه ای برای رشد بسیاری از گیاهان و گل ها لازم است که رطوبت داخل سالن بالا باشد. برای این منظور در گلخانه های صنعتی از انواع رطوبت ساز گلخانه ای استفاده میشود. اگر بودجه کافی برای خرید دستگاه رطوبت ساز ندارید، نگران نباشید در این نوشتار نحوه ساخت رطوبت ساز گلخانه ای را شرح داده ایم.

برای تولید رطوبت در گلخانه ها می توان از انواع رطوبت ساز گرم و سرد استفاده نمود ولی سازگارترین رطوبت سازها با محیطهای گلخانه ای رطوبت سازهای سرد می باشند و فقط در برخی گلخانه های خاص از بخار گرم برای تأمین رطوبت استفاده میشود.

لوازم مورد نیاز برای ساخت رطوبت ساز گلخانه ای

لوازم مورد نیاز برای ساخت رطوبت ساز گلخانه ای

روشی که در اینجا معرفی نموده ایم طرز ساخت رطوبت ساز التراسونیک می باشد که نوعی بخارساز سرد است. لوازم مورد نیاز برای ساخت این رطوبت ساز  بسیار ارزان بوده و با قیمت پایین نیز می توانید آنها را تهیه کنید. لوازم اصلی مورد نیاز شامل موارد زیر می باشد:

  • یک عدد ماژول بخار ساز آب سرد (التراسونیک)
  • ظرف پلاستیکی درب دار
  • آداپتور 12 و یا 24 ولت متناسب با ماژول التراسونیک
  • یک عدد فن 12 و یا 24 ولت متناسب با آداپتور

مرحله اول: نصب فن و ایجاد دریچه خروجی

در ابتدا لازم است که بر روی درب ظرف پلاستیکی یک دریچه ایجاد کنید تا مه سرد ایجاد شده از آنجا خارج شود. برای کنترل راحت می توانید از یک عدد زانوی 90 درجه پلیکا نیز استفاده کنید تا بدین ترتیب مه به یک سمت منتشر شود. برای اتصال زانو به درب باید از چسب پی وی سی استفاده کنید.

نصب فن و ایجاد دریچه خروجی

برای خروج سریعتر رطوبت لازم است که از یک عدد فن کوچک نیز استفاده کنید. برای این منظور برشی کوچک بر روی درب ایجاد نمایید به طوریکه ابعاد آن به قطر پروانه فن باشد. سپس فن را بر روی درب چسب بزنید به نحوی که فن هوا به داخل ظرف پرتاب کند. بدیت ترتیب در اثر پرتاب هوا به داخل ظرف پلاستیکی، مه سرد ایجاد شده از محل خروجی به سمت بیرون منتقل خواهد شد.

مرحله دوم: سیم بندی فن

سیم بندی فن

فن های کامپیوتری معمولا با ولتاژهای بسیار پایین کار میکنند و اگر مستقیما به برق 220 ولت وصل شوند میسوزند. برای سیم بندی فن دستگاه می توانید کابل خروجی آداپتور را از وسط برش داده و سیم های سیاه و قرمز فن را به آن وصل کنید. البته اگر فن 220 ولت تهیه نموده اید می توانید آن را مستقیما به برق 220 وصل نمایید. اما چون فن های 220 ولت قیمت بیشتری دارند، پیشنهاد ما استفاده از فن های کوچک تر می باشد که کار شما را راه می اندازد.

مرحله سوم: نصب ماژول تولید بخار سرد

ماژول التراسونیک دارای پیزوسرامیک بوده که این قطعه با ایجاد فرکانس بالا مولکول های آب را به ارتعاش در می آورد. در نتیجه این ارتعاشات، آب مایع تبدیل به بخار سرد میشود.

بخار سرد در دماهای مختلف قابل تولید است و نیازی نیست که همانند بخار گرم، دمای آب را بالا برد. قرص پیزوسرامیکی موجود در ماژول تولید بخار سرد در صورت متصل بودن به منبع برق به محض تماس با آب فعال میشود و به تولید مه سرد می پردازد.

نصب ماژول تولید بخار سرد

ماژول بخار ساز معمولا دارای فیش ورودی مادگی می باشد. بنابراین با وصل نمودن فیش نری آداپتور به مادگی ماژول رطوبت ساز به  راحتی می توان این قطعه را به منبع تغذیه وصل نمود.

ماژول را در داخل ظرف پلاستیکی قرار دهید و برای خارج نمودن سیم ان نیز سوراخ کوچکی بر روی درب و یا دیوراه ظرف ایجاد نمایید.

مرحله آخر: اضافه نمودن آب به داخل ظرف آب و روشن نمودن ماژول

بعد از قرار دادن ماژول رطوبت ساز در داخل ظرف پلاستیکی، حال نوبت آن رسیده که مقداری آب به داخل ظرف اضافه کنید. برای تنظیم دقیق ماژول رطوبت ساز در داخل آب نباید عمق آن زیاد باشد چرا که در این صورت مه ایجاد شده مجدد به آب تبدیل میشود. بنابراین به میزان مناسب آب داخل ظرف اضافه کنید.اگر قصد دارید دستگاهتان کمی حرفه ای و اتوماتیک باشد، می توانید از شناور آب نیز استفاده کنید تا آب به صورت خودکار به داخل ظرف پلاستیکی اضافه شود.

اضافه نمودن آب به داخل ظرف آب و روشن نمودن ماژول

دو شاخه آداپتور را به پریز برق وصل کنید تا دستگاهتان به تولید رطوبت بپردازد. قرص التراسونیک و یا پیزوسرامیک های موجود در ماژول رطوبت ساز به محض لمس آب، شروه به ایجاد مه سرد می نمایند.

قدرت تولید رطوبت دستگاه شما بستگی به ماژول التراسونیک دارد. طبیعتا هر چقدر تعداد پیزوها بیشتر باشند، دستگاه شما با سرعت بیشتر، رطوبت تولید خواهد کرد. رطوبت سازهای التراسونیک قدرت بسیار بالایی در تأمین و افزایش رطوبت محیط دارند. از این دستگاه حتی می توانید در سالن پرورش قارچ نیز استفاده کنید.

در سالن پرورش قارچ می توان از انواع رطوبت ساز التراسونیک، مه پاش نازلی و یا رطوبت ساز دیسکی و پروانه ای استفاده نمود. با توجه به اینکه رطوبت ساز گفته شده در این نوشتار از نوع التراسونیک می باشد، بنابراین از آن می توان بعنوان رطوبت ساز سالن قارچ نیز استفاده کرد. اما باید دقت داشته باشید که سالن های پرورش قارچ نیاز به رطوبت بالایی دارند و باید برای ساخت رطوبت ساز آن ماژول های قوی تری استفاده نمایید.

در خصوص نحوه تنظیم دما و رطوبت سالن های گلخانه ای و پرورش قارچ اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، پیشنهاد میکنیم به وبلاگ دکتر قشلاق مراجعه نمایید. در این وبلاگ مطالب بسیار مفید در رابطه با نحوه راه اندازی انواع گلخانه و سالن پرورش قارچ و تجهیزات مرتبط با این صنعت موجود می باشد.

ویدیو آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید