مقالات سایت

رطوبت ساز دخانیات و نقش آن در کیفیت تنباکو

رطوبت ساز کاخانه دخانیات

اهمیت رطوبت ساز دخانیات در کارخانه تولید سیگار

برگ های تنباکو و توتون از جمله موادی می باشند به نم وابسته بوده و و تحت تأثیر رطوبت هوای محیط اطراف میباشند. در صورتیکه رطوبت هوای اطراف تنباکو و توتون کم باشد ، رطوبت موجود در آن خارج شده و توتون خشک میشود. در نتیجه این کاهش رطوبت توتون کیفیت خود را از دست میدهد و ارزش آن کاهش پیدا میکند. به هنگام تولید سیگار حفظ رطوبت در مراحل مختلف آن اهمیت بالایی دارد. کمبود رطوبت باعث میشود که طعم تنباکو و کیفیت آن ضایع شود و همچنین در این شرایط برگ های توتون شکننده تر شده و کاهش وزن پیدا میکنند. کمبود رطوبت در زمان تولید سیگار علاوه بر موارد ذکر شده باعث کاهش سرعت تولید و افزایش هزینه ها نیز میشود. از این رو در کارخانه های دخانیات در مراحل مختلف تولید از دستگاه رطوبت ساز استفاده میشود. در این نوشتار به توضیح اهمیت رطوبت و دستگاه رطوبت ساز دخانیات پرداخته ایم.
رطوبت ساز کارخانه دخانیات

رطوبت مورد نیاز در مرحله اولیه تولید سیگار

هر مرحله از تولید سیگار به میزان رطوبت بسیار خاصی وابسته است. در ابتدا و به هنگام ورود برگ های توتون و تنباکو به داخل کارخانه ، برگ ها بسیار خشک میباشند. یکی از فرایندهای اولیه در این مرحله که اغلب به آن نرم کننده گفته میشود شامل چرخش و بخار زنی برگ های تنباکو در داخل سیلندر بزرگ می باشد. رطوبت دهی در این مرحله در دمای 30 الی 32 درجه سانتی گراد و با درصد نسبی 85 الی 88 درصد انجام میگیرد. در طی این فرایند رطوبت موجود در برگ های تنباکو حداکثر به 24 درصد میرسد و در نتیجه آن برگ تنباکو افزایش وزن پیدا میکند.
پس از نرم شدن تنباکو ، ساقه برگ ها از آن جدا میشود. در طی فرایند ساقه زنی و جدا کردن آن باید رطوبت محیط 70 الی 75 درصد و دما 24 الی 29 درجه سانتی گراد باشد تا از خشک شدن تنباکو جلوگیری شود. سپس در ادامه تنباکو ها جداسازی شده و برگ های با کیفیت جمع آوری میشوند. در بیشتر کارخانه های سیگارسازی، تنباکو در این مرحله با رطوبت 13 الی 16 درصد خارج میشود. در ادامه برای جلوگیری از کمبود رطوبت تنباکو ، رطوبت نسبی محیط را در محدوده 60 الی 68 درصد تنظیم مینمایند.
رطوبت ساز دخانیات

رطوبت و دما در مرحله ذخیره سازی تنباکو

پس از مرحله اولیه ، تنباکوهای مرطوب در سطل های بزرگ و باز و یا سیلوها نگه داری میشوند. دمای این محل ذخیره سازی باید بین 21 الی 24 درجه سانتی گراد و رطوبت آن نیز باید بین 60 الی 70 درصد باشد. در صورتیکه رطوبت و دما در این سطح باقی نماند تنباکو شروع به خشک شدن و از دست دادن رطوبت خود میکند.

رطوبت و دما در مرحله تولید فیلتر

تولید فیلتر در کارخانجات دخانیات یکی از معدود مناطقی است که به رطوبت بالایی نیاز ندارد. اما در این منطقه نیز باید رطوبت بالای 50 درصد باشد تا از ایجاد الکتریسیته ساکن جلوگیری شود. در غیر اینصورت فیلترها به یکدیگر چسبیده و خط تولید دچار مشکل میشود. از این رو در این مناطق همیشه رطوبت را بالای 50 درصد و دما را در محدوده 20 الی 21 درجه سانتی گراد حفظ مینمایند تا از ایجاد بارهای الکتریکی در بین الیاف فیلتر جلوگیری شود.

مهساز و مهپاش 16000
رطوبت ساز و مهپاش 16000

دما و رطوبت در مرحله نهایی تولید سیگار

این منطقه از کارخانه تولید سیگار بسیار مهم بوده و دما و رطوبت آن علاوه بر کیفیت دخانیات بر سلامت دستگاه ها نیز تأثیر به سزایی دارد. میزان رطوبتی که تنباکو در این مرحله از دست می دهد بستگی به سرعت دستگاه و محیطی دارد که در معرض آن قرار گرفته است. کاغذی که تنباکو در داخل آن قرار دارد نیز باید با شرایط محیطی که در آن قرار گرفته در تعادل باشد. اگر رطوبت در این ناحیه تغییر کند ابعاد کاغذی که به دور تنباکو میپیچد نیز تغییر خواهد نمود و در بسیاری از مواقع سیگار میشکند و ضایعات افزایش پیدا کرده و دستگاه خط تولید را مسدود میسازد. در این مناطق رطوبت اصولا بین 65 الی 68 درصد می باشد.

اگر رطوبت در این مناطق به زیر 60 درصد کاهش پیدا کند ، تنباکو رطوبت خود را از دست میدهد و خشک میشود. همچنین اگر رطوبت بالای 70 درصد باشد کاغذی که به دور تنباکو میپیچد، رنگ تنباکو به خود جذب میکند و کیفیت نهایی و ظاهر سیگار را بد جلوه میدهد. لذا رطوبت در این مرحله در بازه 65 درصد وبا حداکثر 5 درصد خطا قابل قبول میباشد. در واقع رطوبت این ناحیه نباید زیر 60 و بالای 70 درصد باشد. به هنگام فیلتر زنی سیگار نیز عملیات لیزر زنی آن در محیطی با رطوبت 55 درصد انجام میگیرد. در نهایت در حین تولید سیگار ، نمونه هایی که دچار شکستگی شده اند، از سیستم جدا شده و در مناطقی با رطوبت 65 درصدی و دمای 21 درجه نگه داری میشوند تا بتوان دوباره دخانیات موجود در آن را جدا نمود.

سیستم های کنترل رطوبت و دستگاه های رطوبت ساز در کارخانه های دخانیات

استفاده از بخار گرم و دستگاه هایی که از این طریق رطوبت محیط را بالا می برند در کارخانه های سیگار سازی صرفه اقتصادی ندارد. در این نوع کارخانجات از سیستم مه پاش نازلی و فوگر و همچنین رطوبت ساز التراسونیک استفاده میشود که سیستم نازلی با پودر نمودن آب و تسریع فرایند تبخیر آن رطوبت را افزایش میدهد. با توجه به اینکه کاهش رطوبت در حین فرایند تولید سیگار نیاز به رطوبت دارد ، سیستم های مه پاش نازلی و همچنین رطوبت سازهای التراسونیک در این کارخانجات به طور وسیع مورد استفاده قرار میگیرند. این رطوبت سازها با ایجاد رطوبت کنترل شده باعث افزایش سرعت تولید ، حفظ کیفیت تنباکو ، کاهش ضایعات و بهبود کلی فرایند تولید میشود.

گروه صنعتی مه پاش با سابقه ای طولانی در زمینه تولید تجهیزات مه پاش و دستگاه های رطوبت ساز ، انواع مه پاش نازلی و رطوبت ساز التراسونیک طراحی و تولید میکند. این رطوبت سازها با 12 ماه گارانتی معتبر و 10 سال خدمات پس از فروش ارائه میشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی خرید با شماره 09144485590 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید