مقالات سایت

نقش دما در مراحل برداشت قارچ و ضدعفونی سالن قارچ دکمه ای خوراکی

قارچ خوراکی

نقش دما در مراحل برداشت قارچ و ضدعفونی سالن قارچ دکمه ای خوراکی

جدول دمایی مراحل رشد قارج دکمه ای

نقش دما در مراحل برداشت قارچ | جهت سهولت در دریافت این مسئله به جدول زیر مراجعه نمایید، درجه حرارت هایی که در این جدول بیان شده است برای یک کمپوست قارچ ایده آل است و اگر به هر دلیلی کمپوست و یا شرایط خاصی داشتیم باید اعمال خاصی مربوط به مشکلمان را انجام دهیم. در مقاله های بعدی به شرایط خاصی پیش بینی نشده و کنترل دما در آن شرایط خواهیم پرداخت.

 

 

جدول دمایی رشد قارچ

 

نقش دما در مراحل پس از برداشت قارچ دکمه ای

بلافاصله پس از برداشت، عملیات سرد کردن قارچ ها صورت می گیرد و تأخیر در انجام آن منجر به افزایش فساد در قارچ های برداشت شده می شود به این روش پیش سرمادهی می گویند و در آن دمای محصول را به مدت ۵ ساعت به ۲-۴ درجه سانتی گراد می رسانند. در این روش ، قارچ هایی که برای صادرات یا انتقال به مناطق دورتر مدنظر هستند سالم و باکیفیت حفظ می شوند.

 

نقش دما در ضد عفونی کردن سالن های پرورش قارچ

یکی از روشی های ضد عفونی سالن ها قبل از کشت، فرایند کوکات COOK Out است. کوکات فرایندی است که طی آن با بخار آب دمای سالن در ۷۰ درجه سانتیگراد به مدت ۱۰ ساعت حفظ می کنیم. این روش از روش های مناسب برای پاکسازی آلودگی ها در خلل و فرج دیوارها، قفسه ها و سالن های کشت می باشد و تاثیر شگرفی در کاهش و توقف شیوع بیماریها و آفات دارد زیرا در این روش اکثر آلودگیها نابود می شوند.

 

نقش دما در مراحل برداشت قارچ
 

نقش دما در پاستوریزه کردن خاک پوششی

اگر از ضد عفونی خاک پوششی خود شک دارید یا خاک دارای مواد و ضایعات فراوانی است، لازم است قبل از استفاده خاک پوششی پاستوریزه گردد. یکی از روش های ضد عفونی کردن خاک پوششی استفاده از مهپاشی و دما می باشد که در کشور ما هم از این روش استفاده می کنند. در این روش خاک با بخار آب ۵۹-۶۲ درجه سانتی گراد به مدت ۸ ساعت ضد عفونی میگردد. در زمانی که آلودگی داریم و یا میخواهیم از پاستوریزه شدن خاک پوششی در شرایط آلودگی مطمئن شویم میتوانیم زمان تا ۱۰ ساعت افزایش دهیم ولی دما در پاستوريزه کردن خاک نقش مهمی دارد، چه بسا با تغییر اندک دما، میکروارگانیسم های مفید هم از بین خواهند رفت. پیشنهاد می شود قبلی از پاستوریزه حتماً به خاک فرمالین ۲٪ افزوده شود.

خسارت آلودگی ها قابل اغماض است. ایرادی که به این روش گرفته میشود ، تخریب و آسیب های بافت خاک پوششی است که در مقابل خسارت آلودگی قابل اغماض است.

دیدگاهتان را بنویسید