مقالات سایت

نقش دما در مراحل رشد قارچ دکمه ای – بخش دوم

قارچ و کمپوست قارچ

مرحله رشد میسیلیوم در خاک پوششی

مراحل رشد قارچ | ادامه مقاله نقش دما در مراحل نمو قارچ دکمه ای – بخش اول پس از ریسه دوانی در کمپوست، افزودن خاک پوششی به کمپوست جهت رشد ریسه در خاک پوششی و تأمین رطوبت مورد نیاز آن انجام میگیرد که در این مرحله دمای کمپوست باید در محدوده ۲۵-۲۴ درجه سانتی گراد باشد و اگر در این مرحله در سالن کپک سبز دارید دمای کمپوست را کمتر کنید. اگر برای کاهش دادن دما در این مرحله از هوای تازه به میزان زیاد استفاده کنید به علت ورود CO2 به سالن ممکن است پین هدها ظاهر شوند پس بهتر است از دستگاههای سردکننده هوا برای کاهش دما در این مرحله استفاده کنید تا غلظت CO2 همچنان بالا بماند

مرحله هوادهی یا شوک دهی کمپوست

در مراحل قبلی، ریسه رشد رویشی و تولید میسیلیوم داشت ولی جهت توقف رشد رویشی و برای اینکه ریسه را وادار به تولید پین هد و ورود به فاز زایشی نماییم نیازمند نوعی شوک دهی هستیم. یکی از روشی های اعمال شوک از طریق کاهش دما اعمال میباشد. در این مرحله دمای محیط را به تدریج یا ناگهانی (بسته به نوع محصولی که می خواهیم) به ۱۶-۱۸ درجه سانتی گراد می رسانند و دمای کمپوست را به ۱۹-۲۰ درجه سانتی گراد کاهش می دهند. دمای کمپوست نباید از ۲۰ درجه بیشتر و از ۱۶-۱۷ درجه کمتر شود. در انتهای این مرحله پینهای ریز سطح بستر را مشاهده میکنیم.

البته در این مرحله باید بین کاهش دما و CO2 تعادل وجود داشته باشد، افت بیش از حد دما و CO2 باعث تشکیل پین هدهای زیادی می شود که درنهایت قارچ های ریزتر و گاهاً خوشه ای تولید خواهد شد. ما باید دمای کمپوست را معیار قرار دهیم زیرا ممکن است شرایط سالن هر تولید کننده ای از لحاظ عایق کاری سالن، قدرت هواساز، دمای محیط و … با یکدیگر متفاوت باشد.

 

مراحل رشد قارچ
 

مراحل رشد قارچ : فلش ۱

بهترین دما برای تشکیل اندام بارده قارچ ۱۹ درجه سانتی گراد در کمپوست و دمای ۱۸ درجه سانتی گراد برای هوا می باشد. اگر این تفاوت دمای کمپوست و محیط در حدود ۱/۵ – ۲ درجه سانتی گراد حفظ شود تشکیل شدن میوهها بهتر انجام می گیرد، زیرا موجب تحریک تبخیر می شود و تبخیر هم باعث صعود موادغذایی به سطح بستر شده و درنهایت منجر به رشد و نمو قارج می شود. گاهی ممکن است پس از شوک دهی، میزان دمای کمپوست بیش از حد پایین بیاید که برای جلوگیری از ایجاد این وضعیت باید دمای هوا را افزایش داده و میزان جریان هوا کم شود.

درمورد تبخیر از سطح در محصول آموزش جامع پرورش قارچ دکمه ای به تفصیل پرداخته شده است.
برای تبدیل پین هدها به قارج کامل دمای ۱۹ درجه سانتی گراد لازم است. ولی معمولاً به دلیل رشد قارج ها دما بیشتر از این مقدار میگردد بنابراین سعی شود دما بیشتر از ۲۰ درجه سانتیگراد نشود.

با رشد و نمو قارچ ها و تا شروع فلش اول دمای کمپوست افزایش مییابد زیرا به دلیل افزایش تحریک رشد و نمو قارج ها می شود ولی دمای هوا همچنان ثابت می ماند. قارج ها این گرمای تولید شده را از طریق تبخیر دفع می کنند. وقتی که دمای کمپوست افزایش مییابد بهترین زمان برای آبیاری می باشد.

 

قارچ و کمپوست قارچ

 

مراحل رشد قارچ : فلش ۲

در انتهای فلش اول دمای کمپوست افزایش مییابد ولی باید سعی شود اختلاف دمای کمپوست و هوا ثابت بماند تا فعالیت کمپوست بهتر صورت گیرد. اگر دمای هوا و دمای کمپوست بین فلش اولی و فلش دوم بالا باشد قارچ ها سریع رشد می کنند ولی کیفیت پایینی خواهند داشت زیرا دمای بالا موجب رشد سریع قارچها، سبک شدن و سریع پشت باز شدن آنها میگردد. پس از فلش اول دمای هوا در محدوده ی 17-18 درجه سانتیگراد می باشد که این باعث کاهش دمای کمپوست و فعالیت کمپوست می شود. پس در انتهای فلش اول دمای هوا را موقتی افزایش دهید. از آنجایی که تفاوت دمای هوا و کمپوست زیاد است ، رشد قارچ ها در فلش دوم آسان تر از فلش اول انجام میگیرد.

مراحل رشد قارچ : فلش ۳

برای اینکه فعالیت کمپوست ادامه داشته باشد باید اختلاف دما بین کمپوست و هوا وجود داشته باشد برای ایجاد و حفظ این اختلاف دما لازم است، دمای هوا را موقتی افزایش دهیم تا دمای کمپوست به ۲۲- ۲۳ درجه سانتی گراد برسد و مجدداً افزایش دما را قطع کنیم تا دمای کمپوست به ۲۰ درجه سانتی گراد برسد.

دیدگاهتان را بنویسید