مقالات سایت

نقش دما در مراحل رشد قارچ دکمه ای – بخش اول

نقش دما در مراحل رشد قارچ

نقش دما در مراحل رشد قارچ خوراکی دکمه ای

نقش دما در مراحل رشد قارچ | زمانی که یک کمپوست خریداری می شود و به داخل سالن های کشت انتقال داده می شود، دمای کمپوست باید در حدود ۲۵ و دمای محیط کشت ۲۲- ۲۳ درجه سانتیگراد باشد. این نکته را تا انتهای مقاله در نظر داشته باشید که معمولا و نه قطعاً دمای کمپوست ۲-۲/۵ درجه سانتیگراد (بسته به نوع کمپوست متغیر است) از دمای محیط کشت بیشتر است. پس بهتر است دمای سالن قبل از ورود کمپوست تنظیم شود تا نیازی به پیش گرم کردن و پیش سرد کردن سالن نباشد.

معمولاً در شرایطی که دمای کمپوست بالاتر از ۲۵ باشد نشان از فعالیت بالای کمپوست یا گرمی شرایطی که دمای کمپوست پایین تر باشد باید بررسی نمود که آیا مشکل از کمپوست، اسپان و یا عدم فعالیت آن است یا اینکه فصل زمستان است و درجه حرارت محیط باعث کاهش دمای کمپوست گردیده است و یا در حین حمل و نقل ممکن است دمای کمپوست کاهش یافته باشد.
در هر صورت دمای کمپوست در بدو ورود به سالن بسیار مهم است. اگر دما به هر دلیلی بالا بود با کمپوست ساز خود تماس گرفته و مشاوره لازم را بگیرید، یک تماسی و انجام یکسری اقدامات از کارشناسان مربوطه میتواند از یک خسارت کلی جلوگیری کند و یا خسارت را به حداقل ممکن کاهش دهد.

 

نقش دما در مراحل رشد قارچ

مرحله ریسه دوانی در کمپوست

نقش دما در مراحل رشد قارچ | بهترین دما برای ریسه دوانی در کمپوست ۲۵ درجه سانتی گراد است و دمای اپتیمم ۲۵ درجه است. حفظ این دما و ایجاد آن برای کمپوست مهمترین فاکتور محیطی می باشد. اگر دمای کمپوست، کمتر از این میزان بود در فصل زمستان توسط بخار گرم یا کویل های گرمایی بسته به رطوبت سالن، دما را افزایش دهید؛ اما توجه به این نکته مهم است که با شروع فعالیت کمپوست، دما ناگهانی افزایش مییابد و دمای ۳۰ درجه سانتی گراد می تواند مرگ میسلیومها را ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است در مرحله اسپان ران، منتظر فعالیت میسلیوم ها و کمپوست باشیم تا دما خودبه خودی افزایش یابد. اگر اختلاف درجه حرارت در حدود یک تا دو درجه سانتیگراد باشد،

حفظ دمای ذکرشده درجه سانتی گراد در این مرحله ضروری است زیرا در این مرحله فعالیت بذر آغاز گردیده و در مدت زمان تقریباً مشخصی معمولاً ۱۴-۱۷ روز ریسه دوانی در کمپوست انجام می گیرد. دماهای بیشتر از ۲۷ درجه منجر به مشاهده کپک سبز در این مرحله یا حتی در مراحل بعد و درنهایت با بالاتر رفتن بیشتر دما مرگ میسیلیوم ها را در پی خواهد داشت. دماهای بالا می تواند آلودگی ها را تشدید کند و این نکته را می توان از دو سالن پرورش متفاوت که از یک کارخانه کمپوست خرید میکنند فقط یکی با فاصله نزدیک به کارخانه کمپوست و دیگری با فاصله دور از کارخانه، به راحتی دریافت، سالنی که در فاصله دور بوده ممکن است دما در حمل و نقل افزایش یافته و آلودگی های پنهان در آن ظاهر شده و آلودگیهای بیشتری نسبت به سالن پرورش نزدیک به کارخانه کمپوست داشته باشد.

خنک کردن دمای کمپوست

اگر از هوای آزاد برای خنک کردن دمای کمپوست استفاده می کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که اپتیمم CO2 در این مرحله ۵۰۰۰-۱۰۰۰۰ ppm حفظ شود. اگر به هر دلیلی دمای کمپوست با خنک کردن سالن کاهش نیافت باید علت آن را مشخص کرد و برای آن راهکاری پیدا نمود؛ آیا مشکل در گردش هوای سالن است؟ فشردگی بیش از حد کمپوست؟ رطوبت بالای کمپوست؟ و یا …..؟ معمولا در مورد رطوبت بالای کمپوست و فشردگی بیش از حد آن پیشنهاد می شود کیسه ها را باز کرده و کمپوست را شنگ (زیر و رو با انگشتان دست) کرده، سطح آن را روزنامه پهن کرده و آبیاری کنید تا دما کاهش یابد.

نوع ریسهای که در دماهای بالاتر از دماهای اپتیمم تشکیل می شود با ریسه هایی که در دمای اپتیمم رشد می کند، متفاوت است که در بحث انتخاب نوع ریسه و جنگ آب و ریسه در محصول آموزش جامع پرورش قارچ دکمه ای به طور کامل توضیح داده شده است. البته قصد ما این نیست که کیفیت کمپوست و بذر تولیدی را به دمای سالن های پرورش نسبت دهیم، بلکه تغییر دما و مخصوصاً افزایش دما می تواند آلودگی ها را تشدید و فعال کند.

 

کمپوست
 

نقش دما در مراحل رشد قارچ | از طرفی کمپوست یک منبع غنی از کربن، مواد آلی و از ته است که میتواند منبع تغذیه ی مناسبی برای انواع قارچ ها و پاتوژنها باشد. اینکه میسلیوم چه نوع قارچی (میسیلیوم آگاریکوس یا نوع دیگر) در آن رشد کند بستگی به شرایط رشد هر یک از این پاتوژنها دارد، پس برای همین است که ما تأکید میکنیم دما در هر مرحله از رشد در رنج خود باشد زیرا یکی از دلایلش انتخاب نوع قارچی است که از این بستر تغذیه می کند؛ بنابراین رشد آلودگیها یا میسیلیوم قارچهای رقیب و یا میسیلیوم قارج دکمه ای در بستر به شرایط دمایی بستگی دارد.

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید