مقالات سایت

رطوبت چیست؟ روشهای تولید و کنترل رطوبت

رطوبت چیست ؟

رطوبت چیست ؟

رطوبت چیست ؟ | رطوبت عبارت است از میزان بخار آبی که در یک لحظه مشخص در یک محیط وجود دارد و این مقدار بخار محیط همواره دچار کاهش یا افزایش می شود. همچنین رطوبت مطلق به میزان بخار آب موجود در یک ظرفیت مشخص هوا گفته می شود. این میزان در گلخانه در طول ۲۴ ساعت در صورتیکه هوای بیرون گلخانه ثابت باشد تغییرات بسیار اندکی دارد. واحد اندازه گیری رطوبت مطلق ، وزن آب به گرم در متر مکعب هوا می باشد.

هوا توانایی نگهداری میزان نامحدودی از بخار آب را در خود ندارد. مقدار بخار آب بستگی به دمای هوای اطراف پیرامون داشته و با افزایش یا کاهش دمای هوا بیشتر و کمتر می شود تا وقتیکه این میزان به حد اشباع می رسد. پدیده تقدیر که با نام علمی کندانساسیون نامیده میشود ، یکی از فرایندهایی می باشد که در محیط های آزمایشگاهی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. برای درک ساده این پدیده یک اتاق را در نظر بگیرید که جریان هوایی نداشته باشد. در این اتاق در دمای ثابت میزان بخار آب ثابتی میتواند در هوا وجود داشته باشد و در صورتیکه بخار از حد ظرفیت هوا افزایش یابد بطوریکه هوا قادر به جذب بخار آب بیشتری نباشد، بخار آب تبدیل به آب شده که این پدیده تقطیر یا کندانساسیون نامیده شده است. این نقطه اشباع در دماهای متفاوت متغیر است.

نیاز گیاهان به رطوبت

رطوبت چیست ؟ | نیاز گیاهان به رطوبت در محیطهای گلخانه در هر مرحله از رشد آن گیاهان مختلف است. در یک محیط مطلوب از لحاظ رطوبت ، گیاهان دارای بهترین شرایط رشد هستند. با افزایش یا کاهش رطوبت به سطوح غیراستاندارد ، رشد و نمو گیاهان نامتعادل شده و دچار کاهش رشد می شوند و حتی ممکن است منجر به پژمرده شدن آنها گردد.

وظایف گیاهانی که وابسته به رطوبت هستند عبارتند از : تعرق – لقاح و رشد. همچنین معضلات دیگری مثل پیدایش بیماری ها و کندانساسیون دیواره گلخانه وجود دارند که بطور غیرمستقیم در رویش گیاهان تاثیر گذارند

 

رطوبت چیست

 

مقدار رطوبت تولید شده

رطوبت چیست ؟ | در عملیات فتوسنتز که از طریق آن گیاهان با استفاده از نور و کربن موجود در هوا و یک مراحل فیزیکی – شیمیایی مواد عالی و یا تمامی مواد تغذیه ای موجود را تولید می کنند بسیار موثر است. تاثیر اصلی رطوبت در باز شدن روزنه های موجود در برگهاست که به این منظور سطح ایده آل رطوبت نسبی برای گیاهان مختلف متفاوت است. اما بصورت کلی در محیط ۸۰%-۴۰% می باشد. بعضی از مطالعات نشان دهنده این هستند که حتی در شرایط استرس گیاهان در نتیجه کمبود میزان آبیاری ، برگها قادر به جذب بخار آب از هوا و جلوگیری از بسته شدن روزنه ها می باشند که در این صورت می توانند به عملیاتی مانند متابولیزم ، فتوسنتز و رشد ادامه دهند.

کنترل کننده های رطوبت

رطوبت چیست ؟ | در ایجاد کنترل کننده های رطوبت از موی یال اسب استفاده می شود که با تغییر میزان رطوبت در هوا تغییر اندازه می دهد و یک طرف آن را به پیچ تنظیم و سمت دیگر را به اهرم میکرو سوییچ وصل می کند و در برخی از کنترل کننده ها به جای میکروسوییچ از مقاومت انواع کنترل کننده های رطوبت مانند کنترل رطوبت اطلاقی یا کنترل رطوبت کانالی همچنین کنترل رطوبت تدریجی استفاده میشود. متغیر رنویستا که دارای مقاومت است توسط تغییرات بازوی مکانیکی که به قسمت متحرک رنوویستامنتقل میشود و در نتیجه مقاومت ۱۳۵ اهم تغییر می کند

دیدگاهتان را بنویسید