مقالات سایت

رطوبت ساز نساجی و کارخانه ریسندگی

رطوبت ساز نساجی و کارخانه ریسندگی

رطوبت ساز نساجی و کارخانه ریسندگی

رطوبت ساز نساجی و کارخانه ریسندگی

نقش رطوبت در کارخانجات ریسندگی در کیفیت پارچه، سلامت ماشین آلات دوخت و برش ، سلامت کارکنان و … اهمیت زیادی دارد. در بافندگی رطوبت مورد نیاز بسته به نوع نخ و جنس آن متفاوت می باشد. افزایش و یا کاهش رطوبت نیز اثرات منفی زیادی به بار می آورد. از این رو در صنعت نساجی ، از تجهیزات مخصوصی برای ایجاد رطوبت استفاده میشود. در این نوشتار به بحث در رابطه با انواع رطوبت ساز نساجی و تأثیر خشکی بر بافندگی را برای شما مخاطبین عزیز توضیح داده ایم.

تأثیر کمبود رطوبت در صنایع نساجی و ریسندگی

کمبود سطح رطوبت نسبی در کارخانه های نساجی ، پیامدهای منفی زیادی دارد که عبارتند از :

  • شکستگی و پاره شدن الیاف پارچه ها در اثر خشک بودن
  • ایجاد اصطکاک و الکتریسیته ساکن
  • به وجود آمدن گره و جمع شدن الیاف پارچه و در نتیجه خراب شدن دستگاه های دوخت
  • استفاده بیشتر از پارچه برای دوخت به دلیل از دست دادن حجم و وزن آن

کنترل اصطکاک و الکتریسیته ساکن ارتباط مستقیمی با سطح رطوبت دارد. ایجاد الکتریسیته ساکن می تواند برای کارکنان کارخانه خطرناک باشد ، مخصوصا کسانی که قلب ضعیفی دارند با تخلیه الکتریسیته ناشی از دست زدن به الیاف دچار شوک خواهند شد. همچنین بارهای الکتریکی باعث دو قطبی شدن تارهای موجود در پارچه میشود که در نتیجه آن الیاف یا از هم دور و یا نزدیک به هم می شوند و عمل بافندگی به مشکل برمی خورد. ایجاد گره و خراب شدن دستگاه های دوخت در اثر این گره ها از مشکلات الکتریستیه ساکن در پارچه می باشد. همچنین این الکتریسیته ذرات باردار و گرد و غبار موجود در هوا را به خود جذب میکند. در صورتیکه رطوبت نسبی بالای 50 درصد باشد ، از ایجاد الکتریسیته ساکن در بین الیاف پارچه جلوگیری میشود.

تأثیر رطوبت مطلوب بر بافندگی در صنعت نساجی

اگر الیاف رطوبت مطلوب را دریافت نمایند از کاهش وزن آنها جلوگیری میشود. شایان ذکر است که اگر الیاف وزن از دست دهند، برای بافندگی نیاز است که از حجم بیشتری نخ استفاده شود. این بدین معنی است که پارچه بیشتری مصرف خواهد شد و در نتیجه میزان سود کاهش می یابد. رطوبت ذرات باردار در هوا را جذب کرده و از ایجاد الکتریسیته ساکن در اثر اصطکاک جلوگیری می کند.

رطوبت ساز نازلی
رطوبت ساز نازلی و مهپاش نازلی

در اثر رطوبت ، کیفیت پارچه و دوخت بالا میرود و میزان ضایعات و خرابی دستگاه های دوخت به حداقل می رسد. مقاومت نخ های بافندگی بالا رفته و کمتر پاره می شوند و در نتیجه آن دستگاه های دوخت نیز کمتر متوقف شده و با سرعت بیشتری به تولید ادامه می دهند. دستگاه های رطوبت ساز نساجی باعث خنک شدن هوا میگردند و در نتیجه محیطی مطبوع برای کارکنان به وجود خواهد آمد و آنها با علاقه بیشتری مشغول به کار خواهند شد.
تأثیر رطوبت مطلوب بر بافندگی

میزان رطوبت مناسب برای تولید و فراوری پارچه های پشمی حدودا 65 درصد بوده و برای پشم مصنوعی نیز 55 الی 60 درصد می باشد. رطوبتهای پایین تر از 50 درصد باعث ایجاد اصطکاک و الکتریسیته می شوند. همچنین الیاف ابریشم طبیعی به 65 -70 درصد رطوبت برای فراوری و بافندگی نیاز دارند. ابریشم دست ساخته بشر نیز به رطوبت 85 درصد نیاز دارد. برای بافندگی و برش و دوخت الیاف پنبه نیز به رطوبت مطلوب 70 الی 80 درصد نیاز می باشد. اما پنبه مصنوعی به 10 درصد کمتر از پنبه طبیعی رطوبت نیاز دارد.

رطوبت مورد نیاز در صنعت نساجی به صورت یکنواخت و بدون ایجاد شبنم تولید میشود. از جمله دستگاه هایی که بدین شیوه رطوبت ایجاد میکنند می توان به رطوبت سازهای التراسونیک و مه پاش های نازلی اشاره کرد. نحوه تولید رطوبت در این دستگاه ها متفاوت می باشد. رطوبت ساز التراسونیک بر اساس امواج مافوق صوت (ارتعاش صدا) و مه پاش نازلی با استفاده از فشار آب و تبخیر آن رطوبت ایجاد می کند. هر کدام از این دستگاه ها دارای مزیت های نسبت به یک دیگر می باشند. بعنوان مثال نصب و راه اندازی رطوبت سازهای التراسونیک نسبت به مه پاش نازلی ساده تر و آسانتر است. همچنین در مه پاش های نازلی به دلیل استفاده از فیلتر ، ذرات معلق و آهک موجود در هوا پخش نمیشود.

اگر در زمینه خرید رطوبت ساز نساجی هر گونه سوالی داشته باشید می توانید با شماره 09144485590 تماس گرفته و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید