مقالات سایت

آبیاری با سیستم مه پاش

آبیاری با سیستم مه پاش

آبیاری با سیستم مه پاش

آبیاری با سیستم مه پاش

یکی از نگرانی های اصلی در کشور ، استفاده بی رویه آب در بخش کشاورزی می باشد. با وجود تولید سیستم های جدید و پر بازده برای آبیاری هنوز هم بخش عظیمی از کشاورزان عزیز از روش سنتی و غرق آبی استفاده میکنند. در روش سنتی حجم زیادی از آب در مسیر انتقال جذب خاک و یا در اثر تابش نور آفتاب تبخیر میشود. علاوه بر این سطح وسیعی از زمین های کشاورزی در اثر آبیاری به روش غرق آبی دچار رویش علف های هرز میشود. در نتیجه رشد علف های هرز ، کیفیت محصولات کشت شده به شدت کاهش پیدا میکند و کشاورز مجبور میشود که هزینه های زیادی برای سم پاشی آنها پرداخت نماید. در صورتیکه از روش های جدید آبیاری در بخش زراعت استفاده گردد ، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب ، کیفیت محصولات کشاورزی نیز افزایش پیدا میکند.

در نتیجه کشاورز می تواند محصول بیشتر و با کیفیت تر برداشت کند. با توجه به اینکه راه اندازی سیستم های نوین آبیاری ، هزینه دارد ، بسیاری از کشاورزان به دلیل عدم توان مالی به ناچار از روش قدیمی استفاده می کنند.

درحالی که آبیاری نوین به چندین روش می تواند صورت بگیرد که برخی از آنها کم هزینه تر می باشند. در صورتی که کشاورز از این سیستم ها اطلاع داشته باشد می تواند بهتر تصمیم گیری کند. از این رو در این مقاله بر آن شدیم تا انواع این روش ها و مزیت هر یک را توضیح دهیم.

سیستم های نوین آبیاری

سیستم های نوین آبیاری شامل مه پاش ها (آبیاری تحت فشار) ، لوله های دریچه دار و آبیاری زیر سطحی می باشد. نحوه پیاده سازی و عملکرد هر یک از این سیستم ها با یکدیگر متفاوت است.

رطوبت ساز التراسونیک 5400
رطوبت ساز التراسونیک 5400

در سیستم های مه پاش از یک کمپرسور برای ایجاد آب پر فشار استفاده میشود. آب پر فشار از سیستم های مه پاش و از طریق نازل ها به شکل پودر خارج میشود. ذرات پودری آب باعث افزایش رطوبت محیط شده و در اثر این رطوبت ، گیاهان آب مورد نیاز خود را جذب میکنند. در واقع این سیستم آبیاری شبیه به آبیاری بارانی بوده و اصطلاحا به آن آبیاری بارانی نیز گفته میشود. در این نوع سیستم ها کیفیت موتور و پمپ آب اهمیت زیادی دارد. زیرا هر چقدر موتور و پمپ قوی باشند ، سطح گسترده تری را می توان آبیاری نمود.
سیستم های نوین آبیاری

لازم به ذکر است که پیاده سازی این نوع سیستم ها نیاز به اطلاعات بیشتری دارد و تمامی جوانب آن همچون شرایط جغرافیایی زمین کشاورزی ، محصول مورد کشت و … باید بررسی شوند. در این سیستم ها استفاده از سیستم فیلتراسیون الزامی می باشد. در غیر این صورت کارکرد نازل ها و آب پاش ها مختل میشود. همچنین به کمک سیستم آبیاری مه پاش می توان گیاهان را سم پاشی نمود. بدین معنی که کافی است تا در مخزن سیستم ، سم کشاورزی محلول در آب را اضافه نمود.

در آبیاری به روش قطره ای ، از لوله های دریچه دار استفاده میشود. در این روش لوله هایی از جنس پلی اتیلن در امتداد زمین کشاورزی قرار داده میشود. بر روی لوله ها و در فاصله های معین ، دریچه هایی نصب میگردد که خروجی این دریچه ها قابل تنظیم است. آب از این خروجی ها معمولا به صورت قطره ای بر روی سطح خاک گیاه ریخته میشود. بدین ترتیب از هدر رفت آب در مسیر انتقال و حتی تبخیر آن جلوگیری می گردد. در این روش لوله ها را در زیر خاک دفن میکنند. از این رو بدنه لوله ها به دلیل عدم تابش نور آفتاب به آنها ، دیرتر پوسیده می شوند. در روش قطره ای از پمپ جهت فشرده سازی آب استفاده نمی شود.

آبیاری به روش زیر سطحی یکی دیگر از روش های مؤثر آبیاری است. در این روش سیستم آبرسانی در زیر خاک و در قسمت های نزدیک به ریشه گیاه مستقر میشود. این سیستم ها مجهز به سطح کنترل ایستایی بوده و از این طریق میتوان میزان رطوبت خاک را تنظیم نمود. یکی از برتری های این روش آبیاری نسبت به سایر روش ها ، خشک ماندن سطح بیروی خاک است که در نتیجه آن علف های هرز رشد نمی کنند. هزینه راه اندازی این روش در مقایسه با سایر روش ها بیشتر می باشد. همچنین در صورت ایجاد مشکل در شبکه آبرسانی این سیستم، زمین باید حفر شود.

نتیجه گیری

با توجه به بحران آبی ، امروزه استفاده از روش های نوین آبیاری در بخش زراعت و کشاورزی اهمیت زیادی دارد. بهره گیری از روش های جدید آبیاری می تواند در حفظ منابع آبی و صرفه جویی در مصرف آن تأثیر به سزایی داشته باشد. سیستم های مه پاش در زمینه آبیاری به خصوص آبیاری محصولات گلخانه ای کمک شایانی به رشد محصولات و صرفه جویی در مصرف آب می نمایند. لذا استفاده از این سیستم ها در گلخانه ها یکی از الزامات موفقیت در این زمینه می باشد.

گروه صنعتی مه ساز مفتخر به تولید انواع سیستم های رطوبت ساز و مه پاش در داخل کشور است. از مه پاش نازلی ساخت این گروه می توان برای آبیاری در انواع گلخانه ها و حتی زمین های کشاورزی استفاده نمود. این سیستم ها بر اساس رعایت استانداردهای جهانی و با برخورداری از قطعات بسیار با کیفیت خارجی و داخلی ساخته شده اند و عمر مفید طولانی و راندمان بالا از مزیت های اصلی سیستم های رطوبت ساز گروه صنعتی مه ساز می باشد.

در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از نحوه خرید این سیستم ها می توانید با شماره 09144485590 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید