مقالات سایت

راه اندازی سالن قارچ

رطوبت ساز سالن قارچ

 

راه اندازی سالن قارچ

برای پرورش قارچ نیاز به یک سالن پرورش قارچ دارید. مهم ترین نکته در زمینه سالن پرورش قارچ ، طراحی آن است که در ادامه به آن اشاره می کنیم. این بحث می تواند برای راه اندازی واحدهای پرورش سنتی و خانگی یا واحدهای صنعتی قارچ مفید باشد.

 

ساخت-سالن-پرورش-قارچ

ابعاد سالن قارچ

اکثر مواقع ابعاد سالن های پرورش قارچ به صورت مستطیل 6 متر در 25 تا 30 متر طراحی می شوند. برای سهولت پرورش قارچ بهتر است سالن های بزرگ به چند سالن با حجم تولید کمتر تقسیم شوند. مثلا سالن با 60 تن ظرفیت  را بهتر است به 3 سالن با ظرفیت 20 تن و یا 4 سالن با ظرفیت 15 تن تقسیم کرد.

 

ساخت سالن پرورش قارچ

دیوارها و کف سالن قارج 

بهتر است کف سالن و دیوارهای آن صاف باشند زیرا وجود فرج در آن ها باعث تجمع آلودگی و در نتیجه بیماری می شود. با زیرسازی مناسب می توان از سیمان و سرامیک نیز به عنوان کف استفاده کرد. پرورش قارچ به رطوبت زیادی نیاز دارد به همین دلیل استفاده از دیوارهای گچی برای سالن های قارچ به هیچ عنوان مناسب نیست.

بسیاری از افراد برای جلوگیری از نفوذ رطوبت ، بر روی دیوار گچی لایه ضخیم پلاستیکی هم می کشند و یا تا انتهای دیوار را سرامیک کاری می کنند. همچنین با توجه به این که در طول مدت پرورش قارچ باید شستشو به دفعات متعدد انجام پذیرد بهتر است کف سالن طوری طراحی شود که به راحتی این کار را بتوان انجام داد.

 

 

ساخت سالن پرورش قارچ

ارتفاع سالن قارچ

ارتفاع سالن تاثیری بر روی باردهی و راندمان تولید قارچ در سالن ندارد. ارتفاع سالن های قارچ معمولا 5 تا 6 متر در نظر گرفته می شود.

درب های سالن قارچ

بهتر است برای سالن های پرورش قارچ دو درب ورودی و خروجی در نظر گرفته شود. درب ورودی برای وارد کردن مواد اولیه ، کارگران و تجهیزات و درب خروجی برای خارج کردن کمپوست ها

 

 

تامین رطوبت در سالن های پرورش قارچ

باید توجه کنید که در سالن های پرورش قارچ رطوبت به صورت مستقیم به قارچ ها داده نمی شود ، بلکه قارچ ها از رطوبت محیط استفاده می کنند. اگر در محیط رطوبت وجود نداشته باشد ، قارچ رشد و نمو نمی کند. یک مثال بارز در این زمینه نان است که برای این که قارچ نزند آن را خشک می کنند و در محیط مرطوب قرار نمی دهند.

 

دستگاه رطوبت ساز برای سالن های پرورش قارچ

 

دستگاه رطوبت ساز یا مه پاش

دستگاه رطوبت ساز یا مه پاش رطوبت مورد نیاز سالن پرورش قارچ را تامین می کند و در 3 مدل پروانه ای ، التراسونیک و نازلی ساخته می شود. نوع پروانه ای با استفاده از نیروی گریز از مرکز مولکول های آب را از هم جدا کرده و به صورت مه در می آورد.

 

نمونه کار انجام شده با دستگاه روبت ساز

 

در پشت پروانه این دستگاه ها دیسک وجود دارد که در هر ثانیه 50 دور می چرخد. این میزان چرخش باعث می شود که ساختمان مولکولی آب از هم بپاشد و به صورت پودر آب در بیاید. دقیقا همانند چیزی که انژکتور برای بنزین انجام می دهد. بدنه این مه پاش ها از جنس گالوانیزه ضد زنگ است. علاوه بر این برای دوام بالای بدنه به آن در دمای 200 درجه سانتی گراد رنگ کوره ای زده می شود. رنگ کوره ای ضد خش است و حتی با چاقو هم نمی شود به آن خط انداخت. جنس پروانه این مه پاش ها آلومینیوم است. این مه پاش قادر است سالن قارچ را خنک ، سمپاشی و هوادهی کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید