مقالات سایت

نقش سيستم مه پاش در گلخانه ها

نقش سيستم مه پاش در گلخانه ها

نقش سيستم مه پاش در گلخانه ها

مه پاش گلخانه یکی از ملزومات مهم برای راه اندازی سالن های پرورشی صنعتی و نیمه صنعتی است تا  سیستم رطوبت دهی تحت فشار  را، در بستر گلخانه ها فراهم کند چون آب به صورت قطرات بسیار ریز و معلق در هوا تبدیل می شود تا رطوبت مورد نیاز، به صورت یک نواخت و با استفاده از سیستم گردش هوا در بستر پرورشی توزیع شود. همچنین، سیستم رطوبت دهی پرفشار در مه پاش رستوران ، مه پاش خانگی و ….  هم برای خنک سازی این محیط ها مورد بهره برداری قرار می گیرد.

همانطور که می دانید با رشد روزافزون جمعیت و نیاز آنها برای تامین مواد غذایی که شامل سبزیجات و میوه های غیر فصلی است، مواجه هستیم از این رو پروش دهندگان سیستم گلخانه ای، بر آن شدند تا با پرورش محصولات غذایی، نیازهای مصرف کنندگان را، برای تمام فصل ها تامین کنند. از طرفی خشکسالی در بسیاری از مناطق دنیا از جمله کشور ایران حکم فرماست. کمبود آب و تحلیل رفتن بستر های زیر زمینی خطری است که نه تنها زندگی انسانها ، بلکه تمام موجودات زنده از جمله گیاهان را تهدید می کند. همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا کشاورزان برای بالا بردن راندمان و سطح تولیدات خود به آبیاری قطره  ای روی آورند. استفاده از سیستم های مه پاش و رطوبت ساز، یکی از همین روش های آبیاری قطره ای به شمار می رود. هر پرورش دهنده ای قادر است، نیاز آبرسانی محصولات پرورشی خود را با  دستگاه های رطوبت ساز و  بسته به نوع و نحوه شیلنگ کشی که در سالن پرورشی برقرار است، تامین کند. مادامی که از این روش پیروی کنند  راندمان سطح تولیداتشان افزایش می یابد.
مه پاش گلخانه

به جرات می توان گفت که ؛ سيستم مه پاش جزء جدایی ناپذیر ملزومات سالن های پرورشی است و وظیفه تامین رطوبت را در گلخانه ها به نحو احسن اجرا می کند حتی برای سم پاشی محصولات گلخانه ای هم، می توان از آنها استفاده کرد چون قابلیت پخش هر چه بهترسموم کشاورزی با این دستگاه ها، بیشتر، امکان پذیر است چون همانند رطوبت بر روی بوته، ساقه، برگ و میوه محصول می نشیند تا مانع آفت زدگی و از بین رفتن آنها شود. ضمن اینکه می توانید در هزینه های آب و استخدام نیروی انسانی برای آبدهی محصولات صرفه جویی کنید.

پرورش دهندگان نسبت به مساحت گلخانه و نیازی که برای آبرسانی محصولاتشان دارند، نوع دستگاه مه پاش را انتخاب می کنند. وظیفه سيستم رطوبت ساز تبدیل کردن آب به قطرات بسیار ریز است که همانند مه دیده می شود. با به اجرا در آوردن چنین سیستمی در گلخانه ها، گرمای محیط از بین می رود و کاملا خنک می شود.

رطوبت ساز التراسونیک 5400
رطوبت ساز التراسونیک 5400

 زمستان فصلی است که ممکن است محصولات گلخانه ای دچار سرما و حتی یخ زدگی شوند در حالی که با استفاده از سیستم مه پاش امکان بروز چنین مسئله ای به صفر می رسد.

سیستم های مه پاش به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  1. سيستم مه پاش پروانه ای
  2. سیستم نازلی
  3. سیستم التراسونیک

لزوم استفاده از دستگاه رطوبت ساز

وظیفه اصلی سیستم های مه پاش، حفظ و تنظیم رطوبت در فضاهای بزرگی چون گلخانه ها، خنک سازی محیط های رستورانی، از بین بردن گرد و خاک محیط گلخانه و فضاهای تفریحی، رفع بوی های نامطبوع، سم پاشی محصولات و… است. تنظیمات دستگاه رطوبت ساز، بر اساس دمای محیط و میزان رطوبتی که در گلخانه وجود دارد، قابل اجراست. بری کارایی بهتر، این سیستم ها را به فن های دمنده مجهز می کنند تا قابلیت تولید مه یا بخار یک نواخت را  در تمام محیط فراهم  کنند. اگر فضایی که در اختیار دارید، مساحت زیادی داشته باشد، می توانید از مه سازهایی استفاده کنید که قدرت بیشتری دارند و توان آنها با فن های دمنده هم،چند برابر می شود.
لزوم استفاده از دستگاه رطوبت ساز

دستگاه های رطوبت ساز  نسبت به سایر تجهیزات کشاورزی، قیمت ارزان تری دارند و هزینه تامین و نگهداری از آنها بسیار مناسب است. از این دستگاه ها در صنعت پرورش قارچ، مرغداری ها، دامداری های بزرگ و … استفاده می شود البته اگر در فضاهای کوچکتری مثل سالن های پرورش قارچ مورد استفاده قرار بگیرند،  می توانند سطح رطوبت را تا 95 درصد حفظ کنند.

مشخصات سيستم های مه پاش

سیستم های مه پاش مشخصه های منحصر به فردی دارند که در ادامه مقاله، مختصرا به آنها اشاره کرده ایم:

  1. توان تولید رطوبت را تا 95 درصد دارند.
  2. توان تبدیل آب را به ذرات بسیار ریز دارند به طوری که در فضای مورد استفاده آثاری از خیسی حتی به اندازه یک قطره آب هم وجود ندارد.
  3. در فن های آنها سیستم استاتیکی و دینامیکی به کار رفته است.
  4. فن آلومینیومی که این سیستم ها تعبیه شده است، در برابر شدت برخورد آب مقاومت بسیار خوبی دارند.
  5. موتور های تعبیه شده در آنها  ضد زنگ است و در برابر رسوبات آب مقاوم  هستند.
  6. جنس بدنه آنها از گالوانیزه است.

سیستم مه پاش یا دستگاه بخار ساز چگونه کار می کند؟

سیستم های مه پاش، می توانند اندازه های قطرات ریز آب را، به اندازه 5 میکرون کاهش دهند تا قابلیت نفوذ آنها در تمام اجزای محصولات چند برابر شود. دستگاه بخار ساز نام دیگر سیستم مه پاش است چرا که آب را به شکل قطره ات بسیار ریز همانند بخار در می آورد و همانند ابری که از قطرات ریز آب، سموم کشاورزی و مواد مغذی بارور است، بر روی محصولات نشست می کند تا آبرسانی و رشد شان به بهترین شکل امکان پذیر باشد همچنین مانع آفت زدگی و از بین رفتن آنهاست. بدون شک وقتی از چنین سیستمی بهره مند می شوید، گویا چندین کارگر را با وظایف متعدد، استخدام کرده اید.

پمپ های تولید مه یا بخار، مدل ها و کارایی های مختلفی دارند و  از دو بخش اصلی تشکیل می شوند:

  • بخشی که وظیف تولید مه و بخار را دارد.
  • بخشی که وظیفه توزیع مه را در محیط به عهده دارد.

ویژه گی های منحصر به فرد نازل مه پاش گلخانه ای

نازل های مه پاش در حقیقت  یکی از تکنیک های ایده آل برای  انتقال آب به محیط است. دریچه هایی که در انتهای این نازل ها تعبیه شده است، آب را با فشار زیاد، از سوراخ های بسیار ریز عبور می دهد تا به قطرات ریزی که در هوا معلق است تبدیل شوند.
ویژه گی های منحصر به فرد نازل مه پاش گلخانه ای

اندازه قطراتی که در هوا معلق است در گرو  سایز این سوراخ هاست و می تواند از 5 الی 70 میکرون متغییر باشد.همچنین پیستون هایی در داخل نازل های مه پاش تعبیه شده است که تحت تاثیر فشار آب هستند یعنی اگر فشار آب به حد نصاب نرسد هرگز عمل نمی کنند.

کارایی بهتر نازل ها زمانی است که آنها ضد چکه هم باشند تا مانع خیس شدن کف محیط های قابل استفاده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید